Audi heeft besloten de nomenclatuur van zijn gamma om te gooien! Voortaan zijn de even nummers voorbehouden aan de elektrische modellen, terwijl de oneven nummers gebruikt zullen worden voor modellen die nog een verbrandingsmotor hebben. Het volledige A4-gamma zal dus van naam veranderen naar A5 wanneer de 6e generatie wordt voorgesteld. Een nieuwigheid die nog dit jaar onthuld zou moeten worden, maar onze spionagefotografen hebben hem al kunnen spotten op de openbare weg en op het circuit.
Berline, break, S en RS!
De breakversie van het model werd eerder al betrapt tijdens wintertests, maar de klassieke vierdeurs berline zal ook aanwezig zijn in het gamma van de nieuwe A5. Ook de sportieve S-versie keert terug, wat we zien aan de 4 uitlaatpijpen van het gecamoufleerde prototype dat vlakbij het hoofdkwartier van Audi werd gespot in Ingolstadt. Ook de supersportieve RS5 krijgt een nieuwe versie, maar die zal waarschijnlijk overschakelen op hybride kracht om aan vermogen te winnen en dus nog straffere prestaties voor te leggen!
Benzine, diesel, plug-inhybride en... elektrisch?
Sportief of niet, deze A5 als opvolger van de A4 zal dus opnieuw beschikbaar zijn met benzine- en dieselmotoren die de nieuwe, strenge Euro 7-norm moeten respecteren. Het vernieuwde MLB-platform moet het ook mogelijk maken om een lithium-ionbatterij van 14,4 kWh te huisvesten. Daarmee zou er dus voor de eerste keer een plug-inhybride versie komen, zoals je nu al kan vinden in het gamma van de Q5, A6 en A7. Die beschikken al over een elektrische autonomie van een zeventigtal kilometer, wat dus ook minstens mogelijk moet zijn in de A5 PHEV.
De A4 wordt dan weer volledig elektrisch en zal gebouwd worden op het nieuwe PPE-platform, dat specifiek is ontwikkeld voor elektrische modellen van de VW-groep. Dat model zou echter ten vroegste in 2024 op de markt komen...