Voor de volgende generatie, die in 2020 wordt verwacht, zal de grootste technologische sprong op vlak van rijhulp zijn. De huidige generatie kan al heel wat, zoals zelfstandig van rijstrook wisselen wanneer de chauffeur de richtingaanwijzer aanzet. Maar de Audi A8 deed een tegenzet: hij beloofde autonoom rijden op niveau 3 toen hij in 2017 werd voorgesteld.
De wetgeving moet nog worden aangepast om verregaand autonoom rijden op de openbare weg toe te laten, maar reken maar dat in 2020 de Mercedes S-Klasse zijn concurrent uit Ingolstadt opnieuw overklast. Sommige bronnen spreken zelfs over autonoom rijden dat bijna op niveau 5 ligt, maar het is alleszins zeker dat de S-Klasse zelfstandig om zal kunnen gaan met complexe situaties.
Of we bij de volgende generatie ook een volledig elektrische Mercedes S-Klasse mogen verwachten, is nog niet zeker. Batterijen nemen namelijk redelijk wat ruimte in, maar Mercedes wil niet toegeven op interieurruimte en luxe. In eerste instantie zullen de ingenieurs in Stuttgart dus verder bouwen op het bestaande hybrideaanbod. Een volledig elektrische S-Klasse zou dan later kunnen volgen als de technologie het beter toelaat.