Het prototype van de populaire
middenklasser is meteen herkenbaar als Golf. De lengte lijkt wel iets
toegenomen, en vooral de motorkap is groter en lager dan voordien. De lichtblokken
vooraan en achteraan worden stevig toegeknepen.
Binnenin predikt Volkswagen al een tijdje de revolutie. Verschillende keren lieten de Duitsers zich al ontvallen dat ze het interieur van hun Golf verregaand willen digitaliseren. We verwachten dus dat het digitale instrumentenpaneel ook op de basisversies standaard zal zijn, en dat een groot deel van de bediening van infotainment en comfortzaken zoals klimaatregeling via touchscreens zal gebeuren. Ook rijhulp en connectiviteit zouden een grote sprong voorwaarts maken.
Onder de motorkap blijft de nieuwe Volkswagen Golf zweren bij benzine- en dieselmotoren. Het aanbod begint ongetwijfeld bij de 1.0 TSI-driecilinder en 1.5 TSI-viercilinder, en bij de 1.5 TDI, die de huidige 1.6 TDI zou vervangen. De klassieke verbrandingsmotoren zouden wel uitgebreide ondersteuning krijgen van een mild hybrid-systeem. Plug-inhybrides volgen er sowieso, voor een volledig elektrische versie gaat de eer wellicht naar de elektrische I.D.-familie van Volkswagen. Ook de sportieve GTI en R zullen opnieuw van de partij zijn.
De première van de Golf 8 zou voorzien zijn voor het salon van Frankfurt dit najaar. Tegen begin 2020 zou hij in de Volkswagen-showrooms moeten staan.