Vorige maand was er heel wat speculatie rond de toekomst van Seat. Bij de voorstelling van de resultaten van de groep werd er vooral gesproken over de toekomst van Cupra en was het opvallend stil rond Seat zelf. Dat, in combinatie met de focus van moederhuis Volkswagen op minder ‘volkse’ modellen, deed vermoedens rijzen dat Seat zou verdwijnen ten voordele van Cupra. Maar er is wel degelijk een toekomst voor Seat, bevestigt Volkswagen-CEO Herbert Diess nu in een LinkedIn-post.
Voorrang aan hogere marges
Diess zegt dat er de laatste jaren meer dan 8 miljard euro geïnvesteerd is om van het huidige Seat-gamma “de sterkste en breedste productenportfolio in tientallen jaren - waarschijnlijk ooit” te maken. Voor wie in de huidige werkwijze van het merk toch aanwijzingen ziet dat Seat op zijn laatste benen zou lopen, gaf Diess nog wat meer uitleg: “Om heel duidelijk te zijn: Cupra vervangt Seat niet, maar het helpt om het veel winstgevender te worden. In tijden van beperkte aanvoer van halfgeleiders geven we zeker voorrang aan de productie van de Cupra-modellen met hogere marges boven sommige instapmodellen van SEAT. Ook voor elektrificatie geven we voorrang aan de Cupra-modellen met een hogere marge of lanceren we zelfs nieuwe modellen uitsluitend onder dit merk - dat is economisch gezien heel logisch.”
Volkswagen Group investeert op dit moment 7 miljard in Spanje, onder andere in een nieuwe Gigafactory in Sagunto, in de buurt van Valencia, die batterijen voor de groep moet gaan produceren. De Seat-fabrieken in Martorell en Pamplona worden dan weer geëlektrificeerd. In 2025 zullen ook de kleine elektrische auto’s van de VW-groep in Spanje gebouwd worden.