De Vision X wordt getoond op het salon van Genève, en geeft een hint naar de lijnen van zijn toekomstige SUV. Dat stadsmodel komt onder de Kodiaq en Karoq te staan. De conceptcar geeft tegelijk ook de richting aan die Skoda in de toekomst met alternatieve brandstoffen wil inslaan.
Een op vier
Skoda kondigde al aan dat vanaf 2025 een op vier auto’s hybride of elektrisch zou rijden, dus het startschot voor elektrificatie dringt zich aan. Skoda zoekt het origineel aan te pakken: de Vision X rijdt op benzine, aardgas, en korte afstanden op elektriciteit.
1.5 G-TEC
Technisch verpakt de Vision X-conceptcar voorin een 1.5 TSI benzinemotor die ook op CNG (G-TEC, bij Skoda) kan rijden dankzij twee reservoirs onder de achterbank en onder de koffer. Zo daalt het vermogen weliswaar naar 130 pk (250 Nm). Hij drijft de voorwielen aan en kan ondersteund worden dankzij een elektromotor met 48 volt-batterij die een alternator-starter bedient.
4x4
Dat is niet alles: Skoda zegt dat er nog een tweede elektromotor is. Die bevindt zich op de achteras en transformeert de Vision X in een 4x4, zelfs zonder mechanische link tussen de voor- en achterwielen. De tweede elektromotor produceert 70 Nm aan koppel en wordt gevoed door een kleine lithium-ionbatterij. Daardoor rijdt de Vision X 100% elektrisch op afstanden korter dan 2 kilometer, kunnen de achterwielen de voorwielen helpen op moeilijk terrein of kunnen beide motoren samenwerken voor meer vermogen.
89 g/km CO2
Dankzij de drie motoren haalt de Vision X 100 km/u in 9,3 seconden en een topsnelheid van 200 km/u. De CO2-uitstoot bedraagt volgens Skoda amper 89 g/km. Het rijbereik van alle brandstoftanks samen is goed voor 650 kilometer.