Na Tesla, dat onlangs aankondigde dat het zijn Supercharger-netwerk wil verdrievoudigen, ontvouwt Ionity nu zijn toekomstplannen. Het pan-Europese snellaadnetwerk investeert, samen met zijn verschillende aandeelhouders, 700 miljoen euro voor 5.000 extra laadpunten. Daarmee moet het netwerk, dat vandaag 1.500 snelladers met een vermogen van 350 kW telt, tegen 2025 groeien tot 7.000. 

Ook in de stad

Die stijging komt er door een uitbreiding van het aantal laadpunten op de bestaande sites van Ionity, in functie van hoe vaak ze gebruikt worden, maar ook door nieuwe stations te bouwen. Die komen niet enkel langs de snelwegen, maar ook bij grote steden en langs drukke hoofdwegen. Het Ionity-netwerk moet meer dan verdubbelen, van 400 naar 1.000 stations. Daarmee moeten elektrische modellen die kunnen snelladen, zoals nu al de Porsche Taycan, Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5 of nog de Kia EV6, hun laadtijd beduidend inkorten. 

Oasis

We vermelden tenslotte nog dat Ionity een concept van overdekte stations zal ontwikkelen dat de naam ‘Oasis’ krijgt. Het moet ervoor zorgen dat de gebruikers niet enkel kunnen genieten van laadpunten die beschermd zijn tegen weersomstandigheden, maar waar ook bijkomende diensten voorzien zijn, zoals eetgelegenheden, cafés, winkels, enz. 

Ionity werd in 2017 gelanceerd en is een samenwerking tussen BMW, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes, Volkswagen, Audi en Porsche. De klanten van die verschillende merken genieten trouwens een voorkeurstarief voor het laden.