De lithiumbatterijen in elektrische en plug-inhybride auto’s die vandaag op de markt zijn, gebruiken allemaal een zogenaamde vloeibare elektrolyt om de ionen tussen de anode en de kathode te transporteren (de plus- en minpool). Veel constructeurs koesteren echter grote hoop in een nieuwe generatie batterijen met een vaste elektrolyt. Die zouden nagenoeg ongevoelig zijn voor temperatuur (een zwak puntje van lithiumcellen met vloeibare elektrolyt) en daardoor veel sneller kunnen opladen, minder rijbereik verliezen bij lage temperaturen en nagenoeg ongevoelig zijn voor degradatie. Onder meer Toyota liet vorig jaar nog weten heel binnenkort een EV met deze nieuwe batterijen op de markt te willen brengen.
Uitstel
Maar hoewel al veel constructeurs hebben aangekondigd ‘binnenkort’ een EV met vastestofbatterij te zullen lanceren, worden de plannen vaak net op het einde afgelast. Gene Berdichevsky, een ingenieur van specialist Sila Nanotechnologies, denkt te weten waarom: hij beweert in een paper dat vastestofbatterijen helemaal niet zo probleemvrij zijn als vaak wordt voorgespiegeld. Niet alleen kampen ze net zoals batterijen met vloeibare elektrolyt met dendrietvorming (afzettingen die ontstaan door gebruik van de batterij en die de interne weerstand vergroten), maar bovendien zouden de vaste elektrolyten op termijn microscheurtjes ontwikkelen die tot fatale schade kunnen leiden.
Moeilijk te produceren
Daarnaast is het productieproces voor solid state-batterijen zo radicaal anders dan dat van de huidige generatie lithiumaccu’s dat de nodige investeringen in de productiefaciliteiten de kosten te hoog zouden opdrijven, waardoor het project financieel weinig steek zou houden.
Betrokken partij
Let wel: Berdichevsky is geen onschuldige partij. Zijn eigen bedrijf is namelijk gespecialiseerd in de ontwikkeling van ‘traditionele’ lithium-ioncellen en richt zich vooral op het goedkoper en beter maken van de accu’s die we vandaag kennen. Zo wil hij werken met anodes in silicium, waardoor ook geen nikkel en kobalt meer nodig zou zijn voor de kathodes, en wil hij de huidige polymeer membranen vervangen door keramische membranen. In mensentaal betekent dit dat de grootste nadelen van traditionele lithiumcellen sterk zouden worden gereduceerd terwijl de kostprijs ingrijpend zou dalen.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: