De geschiedenis van het Nederlandse sportwagenmark Spyker, dat sinds 2000 auto’s bouwt onder de bestaande merknaam, ging niet echt over rozen. Excentrieke auto’s, maar ook (kortstondig) een F1-team, een financiële trukendoos waar menig goochelaar jaloers op zou zijn, de weinig succesvolle overname van Saab en enkele faillissementen… het leest als een thriller. Maar in 2022 begint Spyker een nieuw hoofdstuk, met een herstart van de productie.

Russisch geld

Victor Muller, de eigenaar van Spyker, heeft daarvoor een akkoord gesloten met de Russische bankier en oligarch Boris Rotenberg en diens zakenpartner Michail Pessis, dezelfde namen die in 2020 al eens de revue passeerden. Zij zullen het geld ter beschikking stellen om dit jaar de productie opnieuw op te starten van de drie modellen van het merk, de sportwagen B6 Venator, de supercar C8 Preliator en de D12 Peking-to-Paris SUV. Die productie blijft in Nederland, maar de koolstofvezel koetswerken zullen uit Rusland komen.

Ook voor de eigenaars van de tot nu tot meer dan 260 gebouwde Spyker-modellen is er goed nieuws. Er komen immers twee ‘service centers’ voor het merk, één in het Zuiden van Frankrijk, en één korter bij huis. Nu nog afwachten of de aankondiging meer succes zal hebben als die in 2020...


?