Net voor de lockdown in maart van dit jaar was Spyker klinisch dood en het faillissement leek onvermijdelijk. Dat was echter buiten het doorzettingsvermogen van zijn charismatische baas en eigenaar Victor Muller gerekend, die tegen alle verwachtingen in nog vers geld heeft gevonden om zijn verlieslatende geesteskind te redden. Dankzij nieuwe investeerders wil Spyker terug in actie schieten en kan het zelfs drie nieuwe modellen voor binnenkort beloven.
Druppelsgewijs
Tijdens zijn korte bestaan wist het in 1999 (opnieuw) opgerichte merk Spyker slechts 265 auto’s te verkopen. De Nederlandse constructeur kende ook een hele resem relanceplannen als gevolg van talrijke blunders. We zijn ook nog niet vergeten dat Muller op een bepaald moment dacht sterk genoeg te zijn om Saab te redden… Het avontuur was na twee jaar al gedaan, van 2009 tot 2011.
Maar hoewel de productie al tien jaar lang zo goed als stil ligt heeft Muller toch nog twee brave zielen gevonden die het zinkende schip willen redden: Boris Rotenberg (Russisch oligarch, eigenaar van SMP Racing en BR Engineering) en Michail Pessis (een zakenman en eigenaar van Milan Morady en R-Company).
Met zijn nieuwe metgezellen moet Spyker de productie weer kunnen opstarten met drie modellen: de C8 Preliator, de B6 Venator en de SUV D8 Peking-to-Paris. De assemblage zou deze keer in Duitsland gebeuren en het merk zou volgen jaar starten met de C8. Spyker zou zelfs een terugkeer naar de autosport overwegen.
Volgend jaar weten we of het Muller gelukt is…