De synergieën tussen de Stellantis-merken zijn des te duidelijker als je naar de bestelwagens van de groep kijkt. De busjes van Citroën, Fiat Professional, Peugeot en Opel zijn namelijk identieke vierlingen op een iets andere neus en dashboard na, daar waar je bij de personenwagens nog echt verschillende ontwerpen hebt op een gelijke technische basis. De bestelwagens van de groep gaan echter al een tijdje mee, waardoor het tijd werd voor een facelift. Een verjongingskuur die de groep tegelijkertijd heeft doorgevoerd bij het hele gamma.

Grote bestelwagen met groot elektrisch rijbereik

Voor de gelegenheid overlopen we de nieuwe modellen van groot naar klein. De grootste bestelwagens die Stellantis maakt, zijn de Citroën Jumper/Fiat Ducato/Opel Movano/Peugeot Boxer. Een generatie die alweer sinds 2014 meegaat en in de tussentijd wel is vernieuwd met een nieuw setje koplampen en verbeterde rijhulpsystemen, maar de leeftijd begon zich wel te tonen. De vernieuwde bestelwagens hebben een nieuwe neus gekregen met LED-koplampen die visueel doorlopen in de grille, een nieuw 10-inch geconnecteerd infotainmentsysteem en twee nieuwe emissievrije aandrijflijnen. 

De batterij-elektrische versies van de Jumper/Ducato/Movano/Boxer krijgen een elektromotor van 200 kW (272 pk) en een nieuwe batterij van 110 kWh (was 79 kWh), voor een elektrisch rijbereik tot 420 km, terwijl de prijs toch lager zou moeten liggen dan bij de huidige elektrische bestelwagens. Nieuw is de komst van een motorisatie op waterstof met een brandstofcel, die in de grootste bestelwagens tot 500 km autonomie moet bieden. Meer info over deze aandrijflijnen volgt naarmate de lancering nadert in 2024.

Middelgrote en kleine busjes: nieuwe look, zelfde techniek

Helaas krijgen de middelgrote bestelwagens (Citroën Jumpy/Fiat Scudo/Opel Vivaro/Peugeot Expert) en de kleine busjes (Citroën Berlingo/Fiat Doblò/Opel Combo/Peugeot Partner) niet dezelfde upgrades qua aandrijflijn. Dezelfde elektromotor van 100 kW (136 pk) en batterijen van 50 of 75 kWh tekenen present, al zegt Stellantis wel winst te hebben geboekt qua efficiëntie, met een rijbereik van 224 tot 350 km. Een warmtepomp is voortaan standaard op de elektrische versies, wat de autonomie moet verbeteren in de winter.

De vernieuwde designelementen hebben wel hun weg gevonden naar de kleinere bestelwagens van Stellantis. LED-koplampen met verschillende lichtsignaturen afhankelijk van het merk zijn te zien op alle modellen (met de Vizor-look voor de Opels en de nieuwe signatuur van Citroën die zijn debuut maakte op de nieuwe ë-C3). Ook de grilles zien er ietwat anders uit per model.

Aan boord zijn het instrumentarium en de stuurwielen vernieuwd, met ook hier een centraal aanraakscherm van 10 inch met internetconnectiviteit om onder meer als bedrijf de telemetrie vanop afstand in de gaten te kunnen houden. Maar ook het comfort en het praktisch gemak van de inzittenden gaat er iets op vooruit dankzij nieuwe zetels en grotere opbergvakken. Je kan de vernieuwde bestelwagens vanaf november bestellen, de productie gaat in het voorjaar van 2024 van start.

?