De sportieve WRX van Subaru is aan onze kant van de wereld uit het aanbod verdwenen, maar belooft nu terug te keren naar de internationale markt. Al is zijn komst naar Europa minder zeker, net zoals dat ook voor de nieuwe coupé BRZ het geval is. Subaru zal ongetwijfeld flink wat exemplaren van zijn samen met Toyota ontwikkelde elektrische SUV Solterra moeten verkopen om bij ons nog modellen met verbrandingsmotor te kunnen aanbieden…
Boxer met turbo
Onder de motorkap van deze nieuwe WRX ligt een 2.4-boxerviercilinder met turbo. Hij ontwikkelt 275 pk bij 5.600 o/m en een koppel van 350 Nm van 2.000 tot 5.200 o/m. Voor de puristen kan die cavalerie via een manuele zesversnellingsbak worden doorgegeven.
De voor Subaru zo kostbare vierwielaandrijving is in elk geval standaard en is deze keer nog verbeterd met een vectoriële koppelverdeling.
11,6 duim
De nieuwe WRX krijgt een moderne cockpit, die in de eerste plaats wordt gekenmerkt door een groot aanraakscherm van 11,6 duim in het midden.
Verder zijn ook talrijke moderne elektronische hulpsystemen te vinden dankzij de jongste evolutie van Subaru’s EyeSight.
Subaru Global Platform
Technisch gezien staat de WRX voor het eerst op het jonge Subaru Global Platform. Die basis maakt dat de structuurstijfheid van de sportwagen er gevoelig op vooruit gaat: +28 procent torsiestijfheid en +75 procent ter hoogte van de bevestigingspunten van de ophanging. Dat moet garant staan voor meer dynamiek.
Op basis van deze nieuwe WRX zou later ook een radicalere WRX STI het daglicht moeten zien. Maar ook daarvan is het nog niet zeker of die wel naar onze markt komt…