In 2019 besliste Tesla om zijn eerste Europese Gigafactory te gaan bouwen in de buurt van de Duitse hoofdstad Berlijn. Al gauw stootte het project op lokaal protest, in de eerste plaats van milieubewegingen. En hoewel de rechtbank de autobouwer vrij snel weer toelating gaf om verder te bouwen, lijkt de fabriek nu in de laatste rechte lijn naar de finish te stranden. Er zijn namelijk twee problemen opgedoken: ten eerste is de Duitse overheid plots niet meer zo scheutig om Tesla de toelating te verlenen om auto’s te beginnen bouwen, en daarnaast loopt de constructeur vertraging op met de bouw van een batterijfabriek vlak naast de autofabriek in Berlijn, ook weer omdat de overheid treuzelt met het uitreiken van de nodige vergunningen. Het uitstel loopt al op tot meer dan een half jaar: oorspronkelijk zouden de eerste Europese Model Y’s in juli van dit jaar van de band moeten rollen, maar ondertussen is de geplande opstartdatum verschoven naar “begin 2022”.
Partijdige pers
Tegelijk heeft de Duitse zakenkrant Frankfurter Allgemeine een merkwaardige oproep gelanceerd aan investeerders om een aanval te openen op het aandeel van Tesla. In een opmerkelijk artikel, dat niet eens als een opiniestuk wordt gepresenteerd, roept de krant Duitse investeerders op om massaal het Tesla-aandeel te gaan ‘shorten’, wat zoveel betekent als speculeren op waardeverlies van een beursgenoteerd bedrijf. De krant vindt dat het Tesla-aandeel overgewaardeerd is omdat de markt “te dom” is om de reële waarde ervan in te schatten. Tegelijk betreurt de krant dat het aandeel van Daimler zeven keer minder waard is dan dat van Tesla, terwijl Mercedes “toch ook mooie elektrische auto’s bouwt”. Het lijkt erop dat de torenhoge ambities van Tesla in Europa te pletter vliegen tegen een muur van Duits industrieel protectionisme…?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: