Op woensdag 10 juni ging de waarde van het aandeel van Tesla boven de 1.000 dollar. Daardoor is het bedrijf in zijn geheel 184,85 miljard dollar waard. Op datzelfde moment was de marktwaarde van Toyota, de grootste autobouwer ter wereld, 178,89 miljard dollar. Tesla is met andere woorden de grootste constructeur ter wereld als we puur naar de marktwaarde kijken. Op de derde plaats van de ranglijst staat Volkswagen, dat ‘nauwelijks’ 85,5 miljard dollar waard was, minder dan de helft van Tesla. Sterker nog: Tesla is op zijn eentje groter dan alle Duitse autogroepen (VW-groep, BMW-groep en Daimler) bij elkaar opgeteld.

Gigantische dwerg

Om de zaken in hun context te plaatsen: Toyota verkocht van 31 maart 2019 tot 31 maart 2020 (in Japan eindigt het fiscale jaar op dat moment) 8,82 miljoen auto’s wereldwijd. Tesla, dat van 1 januari tot 31 december rekent, kwam in 2019 op 365.300 verkochte auto’s. Het Tesla-aandeel is sinds eind 2019 al aan een spectaculaire klim bezig. In juni 2019 stond het aandeel net boven de 200 dollar, vandaag is het vijf keer zo veel waard. Dat komt omdat speculanten enerzijds grootse dingen verwachten van het merk en omdat anderzijds het geloof in de traditionele auto-industrie begint af te kalven. Hoe lang de gekte rond het Tesla-aandeel nog kan blijven duren, kan niemand voorspellen, maar de hausse duurt nu al zo’n half jaar en het is niet de eerste keer dat het einde van de Tesla-zeepbel voorspeld is…