Op 22 september organiseerde Tesla zijn “Battery Day”, een grote persconferentie waarin diverse belangrijke nieuwigheden werden aangekondigd. Opmerkelijk was vooral de aankondiging van de Model S Plaid, een nieuwe versie die nog veel sneller is dan de huidige Performance-versie en die de aandrijflijn overneemt van de toekomstige Roadster. In plaats van twee elektromotoren (een op de vooras en een achteraan) heeft hij er drie: een op de vooras en een per achterwiel. Op die manier is een vectoriële koppelverdeling mogelijk, waardoor de Model S Plaid niet alleen snel is in een rechte lijn maar ook bijzonder dynamisch uit de hoek moet komen in bochten. Tesla is trouwens niet de eerste om dit systeem met drie motoren toe te passen, want ook de recente Audi e-tron S kiest voor een gelijkaardige lay-out.
320 km/u
Tesla communiceert geen vermogens- of koppelwaarden, maar belooft wel een sprint van 0 naar 100 km/u in “minder dan 2,1 seconden” (Model S Performance: 2,5 seconden) en een topsnelheid van 320 km/u (Performance: 261 km/u). De Plaid krijgt daarnaast een nieuwe batterijgeneratie – waar we later nog op terugkomen – waardoor zijn rijbereik toeneemt tot “meer dan 840 kilometer”. In het licht van zijn prestaties en rijbereik is de Model S bovendien spotgoedkoop: net geen 140.000 euro all-in. Dat is een fors bedrag, maar het is beduidend goedkoper dan de Porsche Taycan Turbo S, die minstens 191.724,5 euro kost. Al zou het ons niet verbazen als Porsche een antwoord formuleert tegen eind 2021, wanneer de eerste exemplaren van de Model S Plaid worden geleverd.