1. Renault Clio Williams
Voor de eerste Clio RS het levenslicht zag, was er de Williams-uitvoering. Dit bommetje combineerde al alle ingrediënten die de modellen van Renault Sport zo succesvol maken. De ingenieurs slaagden erin om een 2 liter viercilinder met 150 pk en 175 Nm koppel onder de motorkap te lepelen. Een versterkte manuele versnellingsbak, specifieke ophanging, stevigere antirolstangen en een bredere voortrein vervolledigen de lijst van aanpassingen. De 0 naar 100-sprint werd afgehaspeld in 8 seconden en zijn topsnelheid bedroeg 216 km/u! Niet slecht 30 jaar geleden!
2. Jaguar C-X75
Tijdens de presentatie van de concept car in 2010, was de Britse hypercar uitgerust met een turbinemotor die voor een revolutie zou zorgen in de auto-industrie. Het idee werd echter snel opgeborgen en de aandrijflijn zou vervangen worden door een plug-in hybride. Jaguar kondigde aan dat de verbrandingsmotor een 1,6 liter viercilinder zou zijn met 502 pk, ontwikkeld door… Williams!
In het totaal zou deze Jaguar 850 pk en 1.000 Nm koppel ontwikkelen, en daarmee de 100 km/u aantikken in minder dan 4 seconden en doorrazen tot een top van 320 km/u. Helaas maakte de C-X75 slechts een korte verschijning in een Bond-film om daarna voor altijd van de radar te verdwijnen…
3. Singer DLS
Dit sublieme koetswerk getekend door de Singer Vehicle Design, verstopte tussen zijn achterwielen een door Williams Advanced Engineering ontwikkeld blok. Deze luchtgekoelde ‘flat 6’ met een cilinderinhoud van 4 liter ontwikkelde 500 pk en had een rode zone die begon aan 9.000 t/min!
Williams nam niet enkel genoegen met de ontwikkeling van de motor, maar had ook inspraak in het aerodynamische werk. Het resultaat is adembenemend, net als zijn prijs van 1,8 miljoen dollar en een productie-aantal dat beperkt is tot 75 exemplaren.
Bonus. Een elektrische toekomst
Moest je nog niet op de hoogte zijn, Italdesign (dat onder andere aan de wieg stond van de GT-R50) en Williams Advanced Engineering (dat onder andere de batterijen levert voor de Formula E, ETCR en Extreme-E) hebben beslist om samen te gaan werken om een EVX-platform te ontwikkelen dat zowel kan dienen voor GT’s en SUV’s. Dankzij een batterijpakket van maximum 160 kWh kunnen voertuigen die gebruikmaken van deze basis een rijbereik voorleggen van 1.000 km en een vermogen van 1.000 kW (1.360 pk)! We gaan zeker nog horen van Williams in de toekomst, en niet enkel in de Formule 1.