1. Volvo S80 V8 (2006 – 2010) - € 18.000
Vandaag beweert Volvo dan wel dat het “geen cilinders meer telt” en het bij vier cilinders te houden, maar dat was niet altijd het geval! Je herinnert je zeker nog de Zweedse vijf- en zescilinders, maar in het Hoge Noorden waagden ze zich ook aan een V8. En wat voor een! Yamaha ontwikkelde voor Volvo een dwarsgeplaatste motor van 4,4 liter en 315 pk. Een wilde V8 met een erg aanwezig geluid, maar helaas ook met een passieve automatische versnellingsbak.
2. Lancia Thema 8-32 (1986 – 1992) - € 15.000
Dit is een auto die snel in waarde toeneemt. Onder dit alledaagse – om niet te zeggen: banale – uiterlijk klopt een sportief hart: de V8 uit de Ferrari 308! Die werd onder handen genomen door Lancia, huilt als een echte race-V8 en klimt tot 7.000 tpm. Een kunststukje die de huidige pk-wedloop geen eer aandoet: deze drieliter ontwikkelt 205 of 215 pk. Vandaag de dag lijkt dat weinig…
3. Volkswagen Passat W8 (2001 – 2004) - € 8.000
Waarschijnlijk de meest originele… en een echte uitdaging voor een Passat. Onder de motorkap vinden we namelijk een achtcilinder in… W-vorm! Een typische opstelling voor de VW-groep, die relatief beperkte afmetingen verzekert. Deze vier liter grote W8 levert een bescheiden 275 pk. Het geluid is weinig opwindend maar eerder geciviliseerd. Net als het vermogen, dankzij de vierwielaandrijving.
4. Rover 75 V8 (2004 – 2005) - € 16.000
Misschien is zijn broer, de MG ZT V8, bekender. Maar wie nog meer discretie wil, is bij Rover aan het juiste adres. Het koetswerk is een en al Rover 75, maar onderhuids is alles veranderd: geen voorwiel- maar achterwielaandrijving, en een Amerikaanse V8. De 4.6 van 260 pk maakte zijn debuut namelijk in… een Ford Mustang!