Je hebt er genoeg van. De moderne sportwagens die de rijbeleving filteren met allerlei hulpmiddelen en bulken van de comfortuitrusting schrikken je af. Je wilt terugkeren naar de essentie, back to basics. Goed nieuws, ook binnen de huidige autoproductie vind je nog zulke dinosaurussen.  

De criteria: elektronische rijhulpsystemen kunnen volledig uitgeschakeld worden, een atmosferische motor (een turbo vlakt de toerentalklim af), een manuele versnellingsbak, achterwielaandrijving en vooral een viriele rijervaring. Het aantal paarden onder de motorkap doet er niet toe.

Caterham Seven 160

De Caterham Seven is het archetype van de pure en harde sportwagen. Geen technologische hoogstandjes, wel een belachelijk laag gewicht van minder dan 500 kg. Met dat cijfer in het achterhoofd, krijgen de 80 paarden uit de Suzuki-driecilinder plots een andere dimensie. Deze Caterham is echter niet voor dagelijks gebruik, want toch wel erg rudimentair. Maar wat een beest!

Morgan 4/4

Morgan blijft ongevoelig voor revolutionaire ideeën. De basis van de ophanging gaat terug tot voor de oorlog. Des te beter, zo kan de basisversie zich al met 110 pk tevreden stellen. In een Morgan gaat het nooit razendsnel, maar de 4/4 bekoort vooral door zijn look, smalle sporen en heel erg vintage rijeigenschappen.

Toyota GT86/Subaru BRZ

Deze tweeling moeten we niet meer voorstellen. De pers heeft dit sportieve duo al veelvuldig geprezen. Waarom? Vooral voor het bijzondere rijgedrag, echt een verfrissing. 200 pk lijkt niet overdreven, maar de wieltreinen zijn perfect bestudeerd en de banden zijn maar 17 duim groot. Ouderwets dus, maar wel goed.  

Mazda MX-5

De MX-5 werd 25 jaar voorgesteld en is langzaam maar zeker uitgegroeid tot een legende. Mazda zat meteen juist: een perfect evenwichtig rijgedrag, een stijl die herinnert aan de Britse roadsters van de jaren zestig en een goede betrouwbaarheid. Kies de tweeliterversie met stoffen dak, die lost de sportieve verwachtingen helemaal in.

Nissan 370 Z

De 370 Z oogt als een grote bruut en lijkt wel de laatste der Mohikanen. Zijn grote atmosferische V6 levert 328 pk of 344 pk in de nieuwe Nismo-variant. De V6 zingt gedempt en de 370 Z laat zich ouderwets besturen, door tractie te zoeken met de zelfsper.