Zoals elke maand heeft Febiac de statistieken over de inschrijvingen van nieuwe auto's in België voor de maand augustus gepubliceerd. Daarbij zien we voor het eerst sinds mei 2021 een stijging van de maandelijkse inschrijvingscijfers (+7% vergeleken met de resultaten van augustus 2021). Volkswagen haalde daarbij in augustus BMW in met een paar modellen extra (2.979 registraties tegen 2.922), maar zonder de stevige eerste leidersplaats van BMW op onze markt sinds het begin van het jaar in gevaar te brengen: 25.448 registraties tegen 21.794 voor Volkswagen (2e) en 20.429 voor Peugeot (3e).

'Nieuwe merken'

Maar deze keer gaat het niet alleen om de rangschikking van de gevestigde merken in ons land, maar ook om de inschrijvingen van de 'nieuwe merken' sinds het begin van dit jaar.

Hoewel Tesla tegenwoordig niet echt een onbekend merk meer is, is het de eerste 'nieuwe' fabrikant die in de door Febiac gepubliceerde toplijst verschijnt. Met 2.304 registraties sinds het begin van het jaar staat het uitsluitend geëlektrificeerde100% elektrische Amerikaanse merk op de 22e plaats op onze markt, bijna op gelijke hoogte met Porsche (21e, met 2.542 auto's) en vóór Land Rover (23e, 2.225 stuks).

Tesla groter dan Polestar

In België domineert Tesla duidelijk Polestar met twee keer zoveel nieuw ingeschreven modellen. Volvo's geëlektrificeerde zustermerk staat 28e in de ranglijst, met 1.011 auto's. Polestar heeft nauwelijks voorsprong op zijn Chinese neef Lynk&Co, dat veel minder bekend is bij het grote publiek, en al op de 29e plaats staat met 854 auto's. 

Het Chinese merk dat we onlangs konden ontdekken gaat daarmee op onze markt Cupra vooraf, het nieuwe sportief-chique merk dat door de Volkswagen-groep opgericht werd (31ste, 748 stuks). Maar ook voor MG, waarvan het offensief al meer modellen omvat. MG staat momenteel 33ste op de Belgische markt, met 605 units. Dat is meer dan merken als Alfa Romeo (34e, 516 registraties) of Lexus (35e, 512 eenheden).


Iets meer DFSK dan... Ferrari!

We dalen nog wat verder in de ranglijst om nog een nieuw Chinees merk te vinden: DFSK (37e). Het door OneAutomotive ingevoerde merk heeft in België sinds het begin van het jaar 122 auto's verkocht, iets meer dan... Ferrari (38ste, 116 stuks) en bijna evenveel als Subaru (36ste, 157 auto's). BAIC, het andere Chinese merk dat door OneAutomotive wordt ingevoerd, staat op de 46ste plaats met 36 inschrijvingen. Het blijft daarmee het Chinese Aiways (47e, 32 eenheden) voor, dat in België door Cardoen verdeeld wordt.

Helemaal onderaan de ranglijst bengelt Bestune, ook onlangs in België gelanceerd door OneAutomotive, met 3 inschrijvingen in 2022, op gelijke hoogte met JAC, dat een elektrische SUV aanbiedt voor minder dan € 30.000. Daarmee doen ze het minder goed dan Rolls-Royce (15 inschrijvingen), McLaren (7 stuks) en zelfs Caterham (5 auto's) en Cadillac (4 eenheden). Maar meer dan Bugatti (1 enkele inschrijving in 2022)!

Afspraak over een paar maanden of jaren om de vorderingen van deze 'nieuwe merken' in België te bekijken.


?