Toyota heeft lang de boot van de elektromobiliteit afgehouden en zich grotendeels geconcentreerd op hybrides. Maar met de elektrische bZ4X SUV zet de Japanse autobouwer nu toch zijn eerste stappen in de wereld van de 100% elektrische auto’s, met een stevig elektrisch offensief dat volgt de komende jaren. En daar zijn natuurlijk ook batterijen voor nodig.
Japan en Amerika
Daarom investeert Toyota fors om zijn eigen productiecapaciteit voor batterijen te verhogen. Batterijen bij andere producenten inkopen, houdt immers risico’s in, zoals afhankelijkheid van beschikbaarheid, beperkte productieflexibiliteit en veranderende prijzen. Daarom investeert het nu zo’n 5,2 miljard euro in eigen batterijfabrieken, om zo te komen tot een productiecapaciteit van 40 GWh.
Dat geld komt niet naar Europa, maar wordt geïnvesteerd in eigen land en in de Verenigde Staten. Zo’n 2,85 miljard gaat naar de opschaling van de bestaande installaties van Prime Planet Energy & Solutions Co in het Japanse Himeji, een joint venture van Toyota (51%) en Panasonic (49%). Het overige geld gaat naar de bouw van een nieuwe batterijfabriek in de Amerikaanse staat North-Carolina (foto). Toyota hoopt dat de investeringen tussen 2024 en 2026 hun vruchten beginnen af te werpen.