Toyota deed het goed in 2022. In Europa staat het op nummer twee, met een marktaandeel van tot nu toe 7,3%, een stijging met 0,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Op het ‘Kenshiki Forum’, dat Toyota Motor Europe organiseerde in zijn thuisbasis Brussel, kwamen we meer te weten over de strategie waarmee de groep ook in de toekomst zijn positie in Europa wil consolideren.
Wereldwijd wil Toyota tegen 2050 CO2-neutraal zijn, maar in Europa moet dat al in 2040 een feit zijn. En dat wil het gefaseerd bereiken, met klimaatneutrale productie tegen 2030, enkel nog 100% elektrische voertuigen in 2035 en daarna ook een klimaatneutrale logistieke keten. Maar tot 2035 blijft het merk dus ook inzetten op voertuigen met verbrandingsmotoren, zoals hybrides en plug-in hybrides (zoals de nieuwe Prius), en waterstofvoertuigen met een brandstofcel of eventueel zelfs een verbrandingsmotor op het gas. Een brede waaier aan aandrijftechnologieën dus, of ‘The power of And’, zoals Toyota het verwoordt.
Zes bZ EV’s tegen 2026
Op het Kenshiki Forum kregen we de bZ Compact SUV Concept, die het merk midden november 2022 voorstelde, van naderbij te zien. Na de bZ4X is dit het tweede van de zes 100% elektrische bZ-modellen (kort voor Beyond Zero) die Toyota tegen 2026 op de markt wil hebben in Europa.
De bZ Compact SUV Concept werd ontworpen in Europe door de ED2 ‘European Design & Development’ studio van het merk in het Franse Nice. Met zijn lengte van 4,538 mm, breedte van 1,888 mm en hoogte van 1,560 mm is hij iets compacter dan de bZ4X, en valt hij qua afmetingen eerder te vergelijken met de C-HR. Bij zijn voorstelling verwachtten we dan ook dat het de elektrische opvolger zou zijn van dat model...
C-HR Prologue
Maar Toyota verraste op het Kenshiki Forum met nog een volledig nieuwe concept car, de C-HR Prologue, die uiteindelijk de huidige C-HR moet opvolgen. Het is de perfecte illustratie van de strategie waarmee Toyota zijn marktaandeel op het Oude Continent nog meer wil verankeren: twee verschillende voertuigen in een bijzonder populair segment (naast de iets grotere b-Z4X), elk op maat gemaakt voor hun specifieke aandrijflijn. En dat wordt in het geval van de C-HR een plug-in hybride aandrijving.
De C-HR was pakte bij zijn lancering uit met een eerder gewaagd design. Met de nieuwe generatie, die voorafgegaan wordt door deze C-HR prologue, wil Toyota die troef nog meer uitspelen. De look van de C-HR prologue, die ook door de Europese ED² designstudio ontworpen werd, is dan ook nog meer uitgesproken.
De concretisering in een productiemodel zal nog een tijd op zich laten wachten, aangezien de Prologue nog maar een eerste aanzet is. In de tussentijd werkt de ingenieursafdeling van Toyota in Zaventem aan de technische ontwikkeling. Het moet dus een model worden waar we als Belgen een beetje trots op kunnen zijn, de volgende generatie van de C-HR.