De jury verdeelde het deelnemersveld opnieuw in drie categorieën: gezinswagen met een aankoopprijs tot € 19.000, gezinswagens met een aankoopprijs tot € 29.500, en elektrische gezinswagens. In een van de categorieën ging een deelnemer voor het tweede jaar op rij met de titel aan de haal.

Gezinswagens tot € 19.000

De winnaar in deze categorie kreeg felicitaties van de jury voor zijn opmerkelijke veercomfort, zijn prima verhouding tussen buitenafmetingen en interieurruimte, en zijn opvallende interieur- en exterieurdesign. De Citroën C3 Aircross (146 punten) ging met de titel aan de haal. Het podium werd vervolledigd door de vernieuwde Ford Fiesta (136 punten) en een compacte Spaanse SUV, de Seat Arona (133 punten).

Gezinswagens tot € 29.500

In de tweede categorie ging de titel naar de grotere versie van de winnaar van vorig jaar. Des te opmerkelijker, omdat het eigenlijk om een klassieke monovolume gaat, terwijl heel wat merken hun monovolume hebben ingeruild voor een crossover of SUV. Renault blijft echter zweren bij zijn Grand Scénic, die dankzij zijn derde zitrij en toegenomen kofferruimte de jury wist te charmeren. Ook de moduleerbaarheid van zijn interieur leverde de Renault Grand Scénic (165 punten) de titel op. Het zilver ging naar de Peugeot 5008 (137 punten), het brons naar de Mazda CX-5 (134 punten).

Elektrische gezinswagens

Ten slotte komen we bij de categorie waarin de titel opnieuw ging naar de winnaar van vorig jaar. Deze Koreaan kreeg van de jury punten voor zijn afwerkingsniveau, zijn ergonomische dashboard en zijn kofferruimte: de Hyundai Ioniq (143 punten). Eremetaal was er voor de Renault Zoë (136 punten) en voor de Volkswagen e-Golf (135 punten).