Het afgelopen jaar werden er van Seat en Cupra-modellen samen minder dan 500.000 exemplaren verkocht, niet genoeg om winstgevend te zijn. Daarom zou de VW-groep, waar de Spaanse merken deel van uitmaken, de toekomst ervan in vraag stellen. Maar het is niet ondenkbaar dat Cupra daarbij Seat overleeft.
4 nieuwe modellen voor Cupra
Terwijl Cupra begon als sportief label voor de modellen van Seat, werd het enkele jaren geleden een op zichzelf staande spin-off voor sportieve en elektrische modellen, zoals de Formentor en de Born, met daarnaast nog steeds gepeperde versies van Seat-modellen als de Cupra Leon. Een goede basis voor hogere marges, terwijl Seat zelf eerder betaalbare modellen op de markt brengt en er van puur elektrische modellen weinig te bespeuren is in het gamma van het merk.
Ook op de jaarlijkse persconferentie, waar een investering van 7 miljard aangekondigd werd in elektrificatie met onder andere een batterijfabriek voor de groep, ging de aandacht op productvlak bijna uitsluitend naar Cupra. Dat zal in de toekomst 4 nieuwe modellen lanceren, met naast de elektrische Tavascan SUV-coupé en in 2024 een nieuwe compacte geëlektrificeerde SUV, ook de productieversie van de elektrische UrbanRebel Concept en een nog onbekend model.
De minder ‘volkse’ toekomststrategie van de VW-groep lijkt dus in het voordeel van Cupra. Seat zelf ziet dat natuurlijk niet zitten en vindt het idee dat een merk met een 70-jarige geschiedenis dreigt te verdwijnen, onbegrijpelijk. Maar aangezien er op dit moment weinig gesproken wordt over nieuwe modellen en elektrisch geweld bij Seat, is het niet onlogisch dat het merk bij een volgende reorganisatieronde binnen de groep zou kunnen ‘uitdoven’. Tenzij er een nieuwe positionering gevonden wordt voor het merk natuurlijk, naast groepsgenoten als VW, Skoda en Audi...