20190220161230conceptoublietapiro.jpg

In 1969 kwam de eerste Porsche met middenmotor voor massaproductie op de markt: de 914. Bij zijn lancering was niet iedereen even lovend over het design van dit liefdeskind van Porsche en Volkswagen. Voor het salon van Turijn van 1970 besliste Giorgietto Giugiaro via zijn jonge designbedrijf Italdesign om de stijl van de sportwagen te herwerken door er een Italiaanse toets aan toe te voegen.

Hoekige stijl

20190220161231conceptoublietapiro.jpg

Het team van Italdesign begon aan zijn taak door een Porsche 914/6 volledig te strippen om enkel het onderste deel van het chassis te behouden. Vervolgens gebruikt Giugiaro zijn potlood om die basis te bekleden met een aluminium koetswerk. Het ontwerp is typisch voor Italiaanse conceptcars van de jaren 1970. Met zijn hoofdzakelijk hoekige vormen lijkt de Tapiro – Italiaans voor tapir – als een mes door de lucht te klieven. Qua motor is hij uitgerust met een zescilinderboxer van 2,4 liter die door Ennio Bonomelli onder handen was genomen zodat hij 220 pk ontwikkelde.

Vier vleugeldeuren

20190220161321conceptoublietapiro.jpg

Voor een snuifje gekkigheid neemt de Italiaanse ontwerper een element over van de De Tomaso Mangusta, die hij zelf drie jaar eerder had getekend. Zo rust hij de Tapiro uit met vier vleugeldeuren, twee voor het interieur en twee voor de bagageruimte. Ze worden ondersteund door een centraal structuurelement dat een veiligheidsboog vormt met de voorruitstijlen en de bogen die de passagiers van het motorcompartiment isoleren.

Luxueus

20190220161411conceptoublietapiro.jpg

In het interieur hebben de Italdesign-teams alles herbekeken. De teller komt op het midden van de stuurkolom staan terwijl een middenconsole het dashboard verbindt met het achterschutbord. Getrouw aan de smaak van de jaren ’70 is het hele interieur bekleed met bruin Italiaans leer.

Tragisch einde

20190220161347conceptoublietapiro.jpg

Nadat hij op verschillende salons was getoond werd de concept Tapiro gekocht door een Spaanse industrieel, die hem dagelijks gebruikte. In 1980 brandde het unieke model echter tot op de grond af en het werd nooit meer heropgebouwd. Officieel was de brand het gevolg van een verkeersongeval. Maar officieus zou de auto bewust in brand zijn gestoken door ontevreden werknemers. Vandaag zijn de ‘resten’ te zien in het museum van Italdesign.