Bij Peugeot staat het jaar 1965 in het teken van grote veranderingen: het merk stelt de 204 voor die de traditionele architectuur met achterwielaandrijving en een in de lengterichting geplaatste motor overboord gooit voor een veel modernere lay-out met voorwielaandrijving en een dwars geplaatste motor. Een beslissing die succesvol bleek, wat Peugeot ertoe aanzette om die nieuwe methode ook toe te passen op zijn nieuwe middenklasse berline, de 304!
Modern!
De 304, die aan het einde van de sixties voorgesteld werd, is een moderne auto: een motor met een aluminium cilinderkop en een bovenliggende nokkenas, een dwars geplaatste motor voorin, voorwielaandrijving en een hoekig koetswerk. Van bij zijn voorstelling weet de auto te verleiden en de bestellingen komen vlot binnen. De kleine motor is maar 1,3 liter groot, maar zijn 60 paarden volstaan om hem een top te geven van 150 km/u, wat een zeer respectabele snelheid is in die tijd!
Sportiviteit en diesel!
Al snel breidt Peugeot in 1970 zijn gamma uit met een coupé en een cabrio, en in 1971 met een break. Critici verwijten de 304 een gebrek aan pit… en in 1972 dient Peugeot hen van antwoord met de 304 S, waarvan de motor opgevoerd is tot 75 pk! Daarna wordt het model stelselmatig getrakteerd op technische evoluties, met onder andere de komst van een 40 pk sterke diesel! In 1977 wordt de 305 voorgesteld, maar hij vervangt de 304 nog niet volledig, want de productie loopt door tot in 1980.
Vandaag
De makkelijk te besturen 304 zal je als hedendaagse bestuurder niet uit je comfortzone halen… Wat misschien een nadeel is voor zij die op zoek zijn naar een een echt ‘vintage’ ervaring! Toch is het een uitstekende auto, met een onderhoud dat zowat elke doe-het-zelver aankan. Maar hoewel de mechanische onderdelen makkelijk te krijgen zijn, kan dat niet gezegd worden voor de koetswerkonderdelen. Ga dus voor een model dat volledig is en in perfecte staat!
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: