De Land Cruiser is het oudste model van Toyota. Hij ontstond in 1951 (al kwam de naam ‘Land Cruiser’ pas in 1954) en heeft sindsdien meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht en talloze generaties gekend. Deze generaties zijn onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: Heavy Duty (robuuste, utilitaire versies voor markten in Afrika, het Midden-Oosten en Oceanië), Station Wagon (grotere SUV-achtige modellen) en Light Duty (intermediaire versies die comfort en offroad combineren). De nieuwste Land Cruiser 250 komt voort uit die laatste categorie en is de enige versie die nog in Europa wordt aangeboden (op andere markten heeft hij ook een Lexus-tweelingbroer, de GX). Om te testen of hij zijn afkomst waardig is, onderwierpen we deze nieuwe Land Cruiser aan een zware roadtrip door het Marokkaanse Atlasgebergte.
Design Toyota Land Cruiser
Een blok op…
De Land Cruiser 250 is groter dan zijn voorganger (+10 cm, met een lengte van 4,92 m), aanzienlijk breder (+9,5 cm, met 1,98 m zonder spiegels), en hoger (tot 1,93 m inclusief dakrails). Wat echter meteen opvalt, is het nieuwe design: de ronde lijnen van het vorige model hebben plaatsgemaakt voor hoekige, kubusachtige vormen met een vleugje neo-retrostijl. Het uiterlijk haalt inspiratie uit eerdere generaties van de Land Cruiser-familie. Smaken verschillen, maar wij vinden dat deze strak gesneden blokvorm bijzonder geslaagd oogt.
Het iconische Toyota-logo is verdwenen van de grille; in plaats daarvan prijkt de merknaam nu in grote letters. Het reservewiel is niet langer zichtbaar op de achterzijde, maar netjes weggestopt onder de koffer. Deze nieuwe generatie is alleen beschikbaar als lange vijfdeursvariant; een korte driedeursversie is niet meer leverbaar.
Deze forse Toyota staat op 18- of 20-inch velgen en heeft vooraan spatborden om de luchtstroom rond de banden te verminderen en zo (een beetje) de aerodynamica te verbeteren. Voor de fijnproevers: de nieuwe Land Cruiser heeft niet altijd dezelfde lichtsignatuur. De LED-koplampen zijn rechthoekig of rond, maar die ronde exemplaren zijn exclusief voor de First Edition, die helaas al is uitverkocht. Naast dakrails biedt Toyota diverse accessoires aan, zoals zijtreden, wat het instappen in deze kolos makkelijker maakt.
…een ladderchassis
Onder zijn nieuwe jas verbergt deze Land Cruiser Serie 250 het skelet van zijn grotere broer, de Station Wagon Serie 300 (niet verkrijgbaar in Europa). Het model is gebouwd op het TNGA-F-platform, met een ladderchassis waarop de carrosserie is geplaatst. Dit is robuuster dan de zelfdragende constructies die vaak worden gebruikt in personenwagens, vooral bij zware impacts. Vergeleken met het vorige model is dit ladderchassis aanzienlijk verstevigd (+50% torsiestijfheid).
De ophanging blijft stevig en offroadgericht, met een starre achteras. Voor het eerst heeft de Land Cruiser een elektrische stuurbekrachtiging in plaats van hydraulische. Dit maakt het mogelijk om nieuwe rijhulpsystemen te integreren, zoals een actieve rijstrookassistent. Verderop bespreken we nog andere offroad-hulpmiddelen die deze Land Cruiser biedt.
Beleving Toyota Land Cruiser
Degelijk gebouwd
In de Land Cruiser stap je niet zomaar in, je klimt erin. Daarom zijn de optionele zijtreden erg praktisch. Eenmaal binnen zit je hoog boven andere voertuigen en geniet je van een lagere raamlijn dan bij de vorige generatie, wat de zijwaartse zichtbaarheid verbetert. Afhankelijk van de uitvoering zijn de stoelen bekleed met stof, kunstleer of echt leder. Voorin is er veel ruimte, en het interieur voelt stevig aan. Toch domineren harde plastics het dashboard, wat minder verfijnd oogt dan bij premium SUV’s in dezelfde prijsklasse. Enkele luxueuze extra’s, zoals massagesstoelen, ontbreken.
Voor de rest zijn comfortvoorzieningen zoals verwarmde en geventileerde voorstoelen standaard. Vanaf het derde uitrustingsniveau krijg je een klassiek schuifdak, terwijl een vast panoramisch dak bij het vierde niveau wordt aangeboden.
Zevenzits kubus
De achterbank biedt voldoende beenruimte, maar de zitting is niet verstelbaar. De rugleuningen zijn wel kantelbaar (in een verhouding van 1/3-2/3), maar de zijdelingse steun is minimaal. De vrij prominente middentunnel maakt de zitpositie van de passagier in het midden minder comfortabel. Vanaf het derde uitrustingsniveau kan je voor 1.090 euro twee opklapbare extra stoelen in de koffer laten monteren, maar deze waren niet aanwezig in ons testmodel, dus we kunnen niets zeggen over hun comfort.
Ruime, maar hoge koffer
Met vijf zitplaatsen in gebruik is de kofferbak ruim, maar de laaddrempel ligt hoog, zoals gebruikelijk bij echte 4x4’s. De koffer is bereikbaar via een achterklep die optioneel elektrisch bediend kan worden. Vanaf het tweede uitrustingsniveau heeft de achterklep een apart te openen ruit, handig voor kleinere spullen. De achterstoelen kunnen eenvoudig worden neergeklapt (alleen de rugleuningen) of volledig dubbelgevouwen, wat een vlakke laadvloer creëert.
Digitale nomade
De klassieke analoge tellers zijn vervangen door een digitaal instrumentenpaneel van 7 of 12,3 inch, afhankelijk van de uitvoering. Centraal in het dashboard bevindt zich een touchscreen van 9 of 12,3 inch, waarmee je het moderne, maar niet baanbrekende infotainmentsysteem bedient. Het is fijn dat Toyota fysieke knoppen heeft behouden voor basisfuncties zoals de airconditioning. Zo zijn die bedieningen nog te gebruiken met handschoenen of zelfs modderige handen.
Toch is de ergonomie niet optimaal: er zijn te veel knoppen, wat het moeilijk maakt om bijvoorbeeld de vele elektronische rijhulpsystemen uit te schakelen. Gelukkig biedt de stemassistent een oplossing voor het bedienen van enkele functies.