Olivier Maloteaux

29 NOV 2024

Test: Toyota Land Cruiser, kubus klaar voor avontuur

De nieuwe generatie van Toyota’s iconische 4x4 heeft een stoere look en meer luxe dan ooit, maar zweert trouw te blijven aan zijn avontuurlijke roots. We gaan op onderzoek tijdens een roadtrip door Marokko, op en naast het asfalt.

"De Land Cruiser is ruwer dan een SUV, behoorlijk prijzig en eigenlijk niet echt nodig in onze contreien. Maar met deze auto koop je een blok vol avontuur!"

De Land Cruiser is het oudste model van Toyota. Hij ontstond in 1951 (al kwam de naam ‘Land Cruiser’ pas in 1954) en heeft sindsdien meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht en talloze generaties gekend. Deze generaties zijn onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: Heavy Duty (robuuste, utilitaire versies voor markten in Afrika, het Midden-Oosten en Oceanië), Station Wagon (grotere SUV-achtige modellen) en Light Duty (intermediaire versies die comfort en offroad combineren). De nieuwste Land Cruiser 250 komt voort uit die laatste categorie en is de enige versie die nog in Europa wordt aangeboden (op andere markten heeft hij ook een Lexus-tweelingbroer, de GX). Om te testen of hij zijn afkomst waardig is, onderwierpen we deze nieuwe Land Cruiser aan een zware roadtrip door het Marokkaanse Atlasgebergte.

Advertentie
Advertentie

Design

Een blok op…

De Land Cruiser 250 is groter dan zijn voorganger (+10 cm, met een lengte van 4,92 m), aanzienlijk breder (+9,5 cm, met 1,98 m zonder spiegels), en hoger (tot 1,93 m inclusief dakrails). Wat echter meteen opvalt, is het nieuwe design: de ronde lijnen van het vorige model hebben plaatsgemaakt voor hoekige, kubusachtige vormen met een vleugje neo-retrostijl. Het uiterlijk haalt inspiratie uit eerdere generaties van de Land Cruiser-familie. Smaken verschillen, maar wij vinden dat deze strak gesneden blokvorm bijzonder geslaagd oogt.

Het iconische Toyota-logo is verdwenen van de grille; in plaats daarvan prijkt de merknaam nu in grote letters. Het reservewiel is niet langer zichtbaar op de achterzijde, maar netjes weggestopt onder de koffer. Deze nieuwe generatie is alleen beschikbaar als lange vijfdeursvariant; een korte driedeursversie is niet meer leverbaar.

Deze forse Toyota staat op 18- of 20-inch velgen en heeft vooraan spatborden om de luchtstroom rond de banden te verminderen en zo (een beetje) de aerodynamica te verbeteren. Voor de fijnproevers: de nieuwe Land Cruiser heeft niet altijd dezelfde lichtsignatuur. De LED-koplampen zijn rechthoekig of rond, maar die ronde exemplaren zijn exclusief voor de First Edition, die helaas al is uitverkocht. Naast dakrails biedt Toyota diverse accessoires aan, zoals zijtreden, wat het instappen in deze kolos makkelijker maakt.

…een ladderchassis

Onder zijn nieuwe jas verbergt deze Land Cruiser Serie 250 het skelet van zijn grotere broer, de Station Wagon Serie 300 (niet verkrijgbaar in Europa). Het model is gebouwd op het TNGA-F-platform, met een ladderchassis waarop de carrosserie is geplaatst. Dit is robuuster dan de zelfdragende constructies die vaak worden gebruikt in personenwagens, vooral bij zware impacts. Vergeleken met het vorige model is dit ladderchassis aanzienlijk verstevigd (+50% torsiestijfheid).

De ophanging blijft stevig en offroadgericht, met een starre achteras. Voor het eerst heeft de Land Cruiser een elektrische stuurbekrachtiging in plaats van hydraulische. Dit maakt het mogelijk om nieuwe rijhulpsystemen te integreren, zoals een actieve rijstrookassistent. Verderop bespreken we nog andere offroad-hulpmiddelen die deze Land Cruiser biedt.

Beleving

Degelijk gebouwd

In de Land Cruiser stap je niet zomaar in, je klimt erin. Daarom zijn de optionele zijtreden erg praktisch. Eenmaal binnen zit je hoog boven andere voertuigen en geniet je van een lagere raamlijn dan bij de vorige generatie, wat de zijwaartse zichtbaarheid verbetert. Afhankelijk van de uitvoering zijn de stoelen bekleed met stof, kunstleer of echt leder. Voorin is er veel ruimte, en het interieur voelt stevig aan. Toch domineren harde plastics het dashboard, wat minder verfijnd oogt dan bij premium SUV’s in dezelfde prijsklasse. Enkele luxueuze extra’s, zoals massagesstoelen, ontbreken.

Voor de rest zijn comfortvoorzieningen zoals verwarmde en geventileerde voorstoelen standaard. Vanaf het derde uitrustingsniveau krijg je een klassiek schuifdak, terwijl een vast panoramisch dak bij het vierde niveau wordt aangeboden.

Zevenzits kubus

De achterbank biedt voldoende beenruimte, maar de zitting is niet verstelbaar. De rugleuningen zijn wel kantelbaar (in een verhouding van 1/3-2/3), maar de zijdelingse steun is minimaal. De vrij prominente middentunnel maakt de zitpositie van de passagier in het midden minder comfortabel. Vanaf het derde uitrustingsniveau kan je voor 1.090 euro twee opklapbare extra stoelen in de koffer laten monteren, maar deze waren niet aanwezig in ons testmodel, dus we kunnen niets zeggen over hun comfort.

Ruime, maar hoge koffer

Met vijf zitplaatsen in gebruik is de kofferbak ruim, maar de laaddrempel ligt hoog, zoals gebruikelijk bij echte 4x4’s. De koffer is bereikbaar via een achterklep die optioneel elektrisch bediend kan worden. Vanaf het tweede uitrustingsniveau heeft de achterklep een apart te openen ruit, handig voor kleinere spullen. De achterstoelen kunnen eenvoudig worden neergeklapt (alleen de rugleuningen) of volledig dubbelgevouwen, wat een vlakke laadvloer creëert.

Digitale nomade

De klassieke analoge tellers zijn vervangen door een digitaal instrumentenpaneel van 7 of 12,3 inch, afhankelijk van de uitvoering. Centraal in het dashboard bevindt zich een touchscreen van 9 of 12,3 inch, waarmee je het moderne, maar niet baanbrekende infotainmentsysteem bedient. Het is fijn dat Toyota fysieke knoppen heeft behouden voor basisfuncties zoals de airconditioning. Zo zijn die bedieningen nog te gebruiken met handschoenen of zelfs modderige handen.

Toch is de ergonomie niet optimaal: er zijn te veel knoppen, wat het moeilijk maakt om bijvoorbeeld de vele elektronische rijhulpsystemen uit te schakelen. Gelukkig biedt de stemassistent een oplossing voor het bedienen van enkele functies.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Diesel of niets

In tegenstelling tot de Mercedes G-Klasse en de toekomstige Range Rover Electric kiest de Land Cruiser nog steeds niet voor elektrische aandrijving. Diesel blijft hier koning, althans in Europa, want in de Verenigde Staten is er ook een hybride benzineversie beschikbaar. Deze nieuwe generatie gebruikt dezelfde 2.8 liter-viercilinder dieselmotor als zijn voorganger en de Hilux pick-up. Een onverwoestbare motor, die in deze configuratie 204 pk en 500 Nm levert. Net genoeg om dit 2,5 ton zware beest vooruit te krijgen. De prestaties zijn bescheiden: 0-100 km/u duurt 12 seconden en de topsnelheid bedraagt 170 km/u.

Mildhybride op komst

Bij het starten verraadt de dieselmotor meteen zijn karakter: hij klinkt ruw en trilt merkbaar in bepaalde toerengebieden. Het is een stevige, maar weinig verfijnde motor die voorlopig volledig zonder elektrificatie werkt. Vanaf volgend jaar komt er echter een 48V mildhybride systeem beschikbaar om het brandstofverbruik te drukken. Over dat verbruik valt alvast niet te klagen: tijdens onze test noteerden we een gemiddelde van 7,2 l/100 km bij kalm rijden en 13,5 l/100 km tijdens zware offroadproeven.

De dieselmotor is gekoppeld aan een nieuwe 8-traps automatische transmissie van Aisin-Warner, die responsiever is dan de oude 6-traps. De koppelomvormer kan onder sterke acceleratie echter nog steeds wat "doorslippen," alsof je een koppeling niet helemaal laat opkomen. Dit komt echter van pas bij offroadrijden, waar deze soepelheid helpt om zonder schokken te kruipen.

In het Marokkaanse Atlasgebergte

De Land Cruiser is gebouwd voor avontuur, en Toyota liet ons dit model ontdekken op uitdagende paden in Marokko, ten zuiden van Fez. Onze rit begon op ruwe asfaltwegen, waar de starre achteras zich meteen liet voelen: de achterzijde "stuitert" bij oneffenheden. Hier mist de Land Cruiser de verfijning van een Range Rover of een Land Rover Discovery, die dankzij hun luchtvering comfortabeler zijn. Opvallend is dat deze nieuwe generatie, in tegenstelling tot zijn voorganger, geen luchtvering meer biedt.

In bochten zijn de rolbewegingen duidelijk sterker dan bij een SUV, en de stuurprecisie laat te wensen over. Toch heeft deze robuustheid een zekere charme: je voelt de weg goed aan, zonder dat het echt oncomfortabel wordt. Het algemene rijcomfort is nog steeds acceptabel, zeker gezien het type voertuig.

Klaar om alles te trotseren!

Een draai aan het stuur naar rechts en we verlaten het asfalt voor een ruige grindweg die zich een weg baant naar de toppen van het Midden-Atlasgebergte. Hoe uitdagender het terrein, hoe comfortabeler de Land Cruiser zich voelt en hoe meer hij in zijn element is. Achter het stuur kun je met vertrouwen kuilen en rotsen trotseren dankzij de royale bodemvrijheid en een robuust ladderchassis dat klappen moeiteloos opvangt. De banden zijn in deze extreme omstandigheden het meest kwetsbare onderdeel, maar de standaard Dunlop All-Terrain-banden zijn verrassend taai en bieden uitstekende grip op diverse ondergronden. Dit wordt versterkt door de permanente vierwielaandrijving met een standaard koppelverdeling van 40/60 tussen de voor- en achteras.

Geavanceerde offroad-hulpmiddelen

De vierwielaandrijving van de Land Cruiser wordt aangevuld met vergrendelbare centrale en achterste differentiëlen, die voorkomen dat een wiel doelloos doorslipt op gladde ondergronden. Daarnaast is er een reductiebak met korte overbrengingen, onmisbaar bij extreem klimmen of zwaar slepen.

Voor een nog betere controle over het gaspedaal en de automatische versnellingsbak introduceert Toyota het programma "Multi-Terrain Select". Vanaf het derde uitrustingsniveau kun je met een draaiknop kiezen tussen verschillende terreinstijlen zoals modder, zand, rotsen, stof, diepe sneeuw of de nieuwe automatische modus. De elektronica past zich aan het gekozen terrein aan, zodat jij je volledig op de route kunt concentreren.

Daarnaast is er Crawl Control, een soort cruise control voor extreme hellingen. Dit systeem regelt de snelheid tussen 1 en 5 km/u en werkt zowel bergop als bergaf, zodat je niet meer op het gas of de rem hoeft te letten – je draait simpelweg het stuur. Voor het echt zware werk heeft Toyota nog een troef: de voorste stabilisatorstang kan ontkoppeld worden (een nieuwe functie voor het modeljaar 2024, exclusief op de hoogste uitrustingsniveaus). Dit vergroot de veerweg van de wielen aanzienlijk, wat cruciaal is bij hobbelig terrein.

Verder helpen panoramische camera’s je om elk obstakel in de gaten te houden, zelfs wat er precies onder de auto gebeurt. Al met al bewijst de nieuwe Land Cruiser dat hij niet alleen het uiterlijk heeft van een avonturier, maar ook de capaciteiten om elk avontuur aan te gaan. Getest en goedgekeurd!

Prijs

Prijs Toyota Land Cruiser 2024

Hier doet het even pijn: de Land Cruiser begint bij 77.020 euro, en deze instapversie is vrij karig uitgerust. Aangezien Toyota geen opties à la carte aanbiedt, moet je upgraden naar een hogere uitvoering voor een meer complete uitrusting. De prijzen lopen dan op tot 85.370 euro en zelfs 96.900 euro. Dat is weliswaar minder dan de peperdure Mercedes G-Klasse, die meer dan 125.000 euro kost, maar het komt in de buurt van de Ford Bronco met zijn krachtigere 2.7-liter V6 (335 pk) of de Land Rover Discovery, die verfijnder is dankzij zijn 6-cilinder dieselmotor en luchtvering, en net zo capabel offroad.

Wat de Toyota onderscheidt, is zijn legendarische betrouwbaarheid en een garantie van 10 jaar of 185.000 km. Maar of dat genoeg is? In Europa lijkt Toyota niet te mikken op grote verkoopcijfers, aangezien het merk hierdoor… geld kan verliezen. De Land Cruiser stoot immers zoveel CO2 uit (275 tot 281 g/km) dat hij het gemiddelde van de vloot verhoogt, wat resulteert in hoge Europese boetes. Kortom, in Europa is dit vooral een imagovoertuig. De echte markt voor deze wagen ligt op andere continenten.

Verdict

Je houdt ervan of niet – wij zijn fan! Hoewel deze nieuwe generatie een tikje luxueuzer is geworden, blijft de Land Cruiser ruwer dan een SUV (met zijn ruige motor en soms stuiterende ophanging), duur (ook qua belastingen), en niet echt nodig in Europa. Maar met deze auto koop je een blok puur avontuur. Hij roept beelden op van bergen en woestijnen. Tijdens dagelijkse ritten op het asfalt zal je zijn capaciteiten waarschijnlijk niet volledig benutten (maar dat geldt ook voor een sportwagen…). Toch straalt hij vertrouwen en kalmte uit, en laat hij je dromen van een wereld voorbij de files. Op zijn eigen manier is deze Toyota een droomauto.

Ontdek meer inzichten
Toyota Arrow-icon
Advertentie
Advertentie