De BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting worden in Vlaanderen onder meer berekend op  basis van de CO2-uitstoot. Om die te meten werd tot nog toe gebruik gemaakt van de verouderde NEDC-norm, maar vanaf 1 januari 2021 wordt de WLTP-norm gehanteerd. Dat heeft Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele beslist, nadat hij eerder deze week al het fiscale gunstregime voor particulier ingeschreven pick-ups schrapte. Volgens de minister zal effect van de overstap op de WLTP-norm vooral voelbaar zijn in de BIV. Voor een dikke 70 procent van de auto’s gaat die omlaag, zo berekent Diependaele, terwijl ze voor een kleine 30 procent procent stijgt.

De minister geeft echter wel toe dat de gemiddelde stijging groter is dan de gemiddelde daling. Winnaars zijn kleinere en zuinige modellen, verliezers zijn grote en dorstige wagens. Daarnaast wordt de vrijstelling van deze belastingen voor plug-inhybrides en CNG-wagens afgeschaft. Enkel elektrische auto’s en waterstofmodellen genieten voortaan nog van dat nultarief voor de BIV en de verkeersbelasting. De minister benadrukt dat de nieuwe regels enkel van toepassing zijn op modellen die vanaf 1 januari 2021 voor het eerst worden ingeschreven. Niemand zal dus plots de belastingen op zijn huidige wagen zien stijgen of dalen, en ook voor auto’s die na 1 januari tweedehands worden verkocht, blijven de oude tarieven van kracht.