Het was Volkswagen Group Chief Financial Officer Arno Antlitz die de kat de bel aanbond in de zakenkrant Financial Times. “Groei is niet het belangrijkste doel. De focus ligt meer op kwaliteit en op marges, eerder dan volume en marktaandeel.” Het gaat daarbij niet enkel om het merk Volkswagen zelf, maar over alle merken van de groep, zoals onder andere Audi, Skoda, Seat.
60% minder modellen met verbrandingsmotor
Met deze nieuwe manier van denken binnen de VW-groep kondigt Antlitz een breuk aan met het beleid van voormalig VW-CEO Martin Winterkorn, die in de nasleep van het Dieselgate-schandaal moest aftreden. Winterkorn had zich tot doel gesteld om met de groep Toyota en General Motors voorbij te steken als grootste autobouwer ter wereld. Het plan was om dat te doen tegen 2018, maar sindsdien is er uiteraard veel veranderd.
Concreet gaat de VW-groep zijn benzine- en dieselgamma met 60% doen inkrimpen tussen nu en 2030. Aan het elektrische gamma wordt natuurlijk wel verder gebouwd, maar ook daar zal de focus meer liggen op een hoge marge dan op een hoog volume.