De eerste Ariel Atom werd al voorgesteld in 1999. En hoewel generatie vier er op het eerste gezicht exact hetzelfde uitziet, zijn er heel wat verschillen. Meer zelfs: er werden maar drie onderdelen overgenomen van zijn voorganger, de Atom 3.5 uit 2013.
Alles nieuw
Deze nieuwe generatie werd dus volledig vernieuwd. Zo noteren we een nieuw chassis, dat door Ariel zelf werd ontwikkeld, 15 procent stijver is dan dat van het vorige model en meer plaats voor de passagiers moet opleveren. Ook de ophanging, het stuur, de remmen en het – nu ja – koetswerk zijn nieuw.
Japanse kracht
Maar sommige dingen veranderen dan weer nooit aan de Ariel Atom. Zijn motor bijvoorbeeld, die nog steeds van Japan komt. De Honda Civic Type R leende zijn 2.0 viercilinder turbo, die in de Atom 320 pk en 420 Nm sterk is, en de 500 kilogram wegende Ariel in minder dan 3 seconden naar 100 km/u katapulteert.
In Groot-Brittannië kost de nieuwe Ariel Atom 40.000 pond, en wordt hij dit weekend voorgesteld op het Goodwood Festival of Speed. Tegen de lente van 2019 is hij met mondjesmaat verkrijgbaar: Ariel plant amper 100 stuks per jaar.