De P1800 is het kleine juweeltje van Volvo. Hij heeft een adembenemende lijn en speelde een hoofdrol in de tv-reeks The Saint, met Roger Moore aan het stuur. Vandaag kan deze sportwagen uit 1961 met zijn schamele 100 pk natuurlijk niet op tegen een hedendaagse GT. Maar Cyan Racing, dat voor Volvo de raceversies heeft bedacht van de S60, heeft zich over de mooie oldtimer gebogen en hem gemoderniseerd zonder hem daarom van zijn origine te vervreemden.
“Natuurlijk hadden we een elektrische Volvo P1800 kunnen maken, met al de jongste snufjes op het vlak van comfort en luxe. Maar dat was niet wat we wilden,” vertelt Christian Dahl, CEO van Cyan Racing. “De Volvo P1800 Cyan wil alles elimineren wat de rechtstreekse verbinding tussen de bestuurder, de banden en de weg vertroebelt,” zo zegt hij. Een soort terugkeer naar de bron dus, die het beste van de jaren ’60 combineert met moderne techniek.
Onder de motorkap ligt daarom een 2.0-turboviercilinder die is afgestemd om zijn vermogen zo lineair mogelijk op te bouwen. De cijfers zijn behoorlijk indrukwekkend: 420 pk, rode zone bij 7.700 o/m en een manuele vijfversnellingsbak met ‘dog leg’ lay-out. Ook voor de ophanging is alles uit de kast gehaald: een chassis in koolstofvezel en ultrasterk staal, een achteras met dubbele driehoeken, verstelbare schokdempers, bredere sporen en een sperdifferentieel tussen de achterwielen.
Als deze auto je iets zegt, is er goed nieuws: Cyan overweegt om het model in productie te nemen. Maar je moet er wel 500.000 euro per exemplaar voor veil hebben. Dat is meer dan wat je voor een sportwagen met een stier of een steigerend paardje op de neus moet neertellen.