Volvo heeft vandaag een eigentijds gamma dat de voorbije zes jaar ingrijpend is vernieuwd dankzij nieuwe platformen en moderne motoren. Maar het merk is niet van plan om op zijn lauweren te rusten. De catalogus zou namelijk nog worden uitgebreid, naar onderen met een XC20 of zelfs een XC10 als instapper, en naar boven met een XC100 als topmodel.

Onlangs stelde Geely (het Chinese consortium dat Volvo en Polestar bezit) de concept Lynk&Co Zero voor op basis van een volledig nieuw platform (SEA) dat ook naar Volvo en Polestar zou gaan. Dit platform is ontwikkeld voor elektrische auto’s en zou modellen in alle formaten kunnen bedienen. Volvo-baas Hakan Samuelsson heeft bevestigd dat hij dit platform zal gebruiken voor een kleiner model: “Wij gaan SEA inzetten voor een compacte auto”. Hij heeft ook indirect laten uitschijnen dat het om een SUV of een cross-over gaat. Dat versterkt de theorie dat er een kleine broer komt voor de XC40, zeker nu de constructeur net de namen XC20 en XC10 heeft laten registreren als handelsmerken.

Het zal nog wel een paar jaar duren voor zo’n XC20 er komt, maar dat betekent niet dat de Zweden tot dan geen nieuws meer te melden hebben. Er zit namelijk een XC40 coupé in de pijplijn, terwijl de XC60 en XC90 tegen dan ook zouden worden vernieuwd.