Sinds de Phaeton in Europa is verdwenen heeft de Arteon aan deze kant van de wereld de rol van vlaggenschip overgenomen (SUV’s niet meegerekend). Om de vijfdeurscoupé te helpen om weer de nodige aandacht te krijgen haalt Volkswagen de grote kanonnen boven bij deze facelift halverwege zijn carrière.
Naast lichte uiterlijke evoluties (zoals de in het radiatorrooster geïntegreerde ledstrip) brengt deze facelift nieuwe technologie bij (ondersteund rijden tot 210 km/u) en een nieuw dashboard (met onder meer een aanraakscherm voor de bediening van de airco).
De grootste wijziging die Volkswagen met deze facelift heeft ingevoerd is de introductie van een nieuw silhouet in het Arteon-gamma: de Shooting Brake. Wie daar voor kiest, doet dat vooral om esthetische redenen, want de koffer is nauwelijks groter dan die van de coupé: 565 liter in plaats van 563 liter onder het bagagescherm. Met neergeklapte achterbank is het verschil niet veel groter: 1.632 in plaats van 1.557 liter.
Een andere opvallende wijziging is dat de Arteon voortaan verkrijgbaar is met een plug-inhybride aandrijflijn (in beide koetswerkversies) van 218 pk. Die combineert een TSI-motor van 156 pk met een elektromotor van 115 pk via een DSG-6-versnellingsbak.
Nog meer nieuws nodig? Volkswagen lanceert ook een sportieve R-versie van de Arteon en de Arteon Shooting Brake. Die wordt aangedreven door een 2.0 TSI die 320 pk en 420 Nm aan de vier wielen doorgeeft via een DSG-7.
De rest van het motorenpalet bestaat uit een 2.0 TSI met 190 of 280 pk en een 2.0 TDI met 150 of 200 pk.