Terwijl het in Europa wachten is op de bekendmaking van de auto van het jaar 2023, een première die aangekondigd wordt tijdens de persdag van het Autosalon van Brussel nu vrijdag, weten ze aan de andere kant van de Atlantische Oceaan wel al welke auto’s de titel van ‘North American Car of the Year’ krijgen. Meervoud, want de Amerikanen verkiezen een auto, een ‘Utility’ en een ‘Truck’.

Kia, Ford en Acura

De verkiezing werd in 2004 in het leven geroepen en de jury bestaat uit 60 journalisten uit de VS en Canada. De Europese auto van het jaar 2022, de elektrische crossover Kia EV6, werd dit jaar verkozen tot ‘Utility of the Year'. Geen onbekende voor ons Europeanen dus, maar dat wordt anders bij de ‘Truck’ en de ‘Car’.

De populariteit van pick-ups mag in Europa dan gestegen zijn, heel groot is het segment hier nog altijd niet. Maar in Noord-Amerika is het (net als de afmetingen van de modellen zelf) enorm, en is een pick-up al vier decennia lang het best verkochte voertuig, over alle segmenten heen. En het is die pick-up die op het Noord-Amerikaanse continent verkozen is tot ‘Truck’ van het jaar: de F-150, en dat in zijn 100% elektrische Lightning-versie die VROOM.be onlangs nog testte. Twee elektrische wagens op het hoogste schavot dus.


De Noord-Amerikaanse ‘Car of the Year’ is dan weer traditioneler, en van een merk dat in Europa niet verdeeld wordt: de Acura Integra. Acura is het ‘premiummerk’ van Honda en de Integra is een vierdeurs met aflopende daklijn die gebruikmaakt van de basis van de Honda Civic. Weinig te maken dus met de sportieve Honda Integra coupé uit de jaren ‘90.


?