Peugeot wil in zijn gamma de leemte tussen de 308, 3008 en 5008 vullen. En dat doet het nu met de 408, een naam die al iets zegt over zijn plaats in dat gamma! Hij heeft geen recht op de typische dubbele nul van een SUV, want de afmetingen liggen eigenlijk meer in lijn met die van een berline. Hij heeft een bodemvrijheid van 189 mm voor een totale hoogte van 1,48 m, 14,3 cm minder dan een 3008 en slechts 4 cm meer dan een 308 berline.
De meest genereuze Peugeot achteraan!
Qua lengte komt hij met zijn 4,69 m dicht in de buurt van een 508 (4,75 m). Maar het meest indrukwekkende is zijn wielbasis van 2,79 m! Ruimte die de achterste passagiers ten goede komt. De knieruimte is gewoonweg gigantisch: met 188 mm is dat de ruimste waarde in het hele Peugeot-gamma!
Coupé en toegankelijkheid
De ontwerpers hebben bijzonder hard gewerkt aan het ‘coupé’-gedeelte om te zorgen voor een dynamische stijl zonder dat dit ten koste gaat van de hoofdruimte of de toegang tot de achterbank. En daar zijn ze in geslaagd! Het uiterlijk is sportief en je stapt achteraan gemakkelijk in dankzij de ruime opening van de deuren. En dat alles zonder veel bagageruimte op te offeren. Chapeau. Het interieurdesign is volledig identiek aan dat van de 308.
Geen diesel
Onder het nieuwe koetswerk zit het bekende EMP2-platform, hier in zijn 'Evo 3'-versie. Bij de introductie zullen drie motoren beschikbaar zijn: de 180 en 225 pk sterke hybrides en de 130 pk sterke benzine die al in een groot deel van de modellen van de Stellantis-groep te vinden is. Ongeacht de gekozen motorversie zal de Franse auto alleen met een 8-traps automaat uitgerust zijn. Een 100% elektrische variant komt later.
Wachten tot 2023
Met zijn dynamische vormgeving, modieuze cross-over trekken en ongeëvenaarde binnenruimte in het Peugeot gamma heeft de 408 heel wat te bieden! De verkoopstart in Europa is voorzien voor januari 2023. Nu alleen nog de prijs te weten komen…