Nu de Audi Q3 een klein broertje heeft gekregen in de vorm van de Q2, heeft hij deze vernieuwing aangegrepen om flink wat te groeien. Zo is hij quasi 10 centimeter langer en vindt hij zijn plaats binnen Audi’s Q-familie. Met zijn 4,49 meter is de nieuwe Q3 ook iets groter dan zijn rechtstreekse rivaal bij Volvo, die het bij 4,42 meter houdt. In beide gevallen behouden we echter een formaat dat is aangepast aan rijden in de stad, maar ook een ruime bodemvrijheid die van pas kan komen op het platteland. En we mogen ook de moderne optionele uitrusting niet vergeten, die niet in een veel groter model zou misstaan. Zijn dit kortom twee auto’s met een ideaal pakket?
Afwerking en uitrusting: punt voor Audi
In vergelijking met zijn voorganger treedt de Audi Q3 vooral met zijn uitrusting tot een heel nieuwe wereld toe. Voortaan kan je hem (uiteraard afhankelijk van het formaat van je portefeuille) bestellen met nagenoeg alle exclusieve rijhulpsystemen en opties van de grote modellen uit de Audi-catalogus. Maar ook de XC40 moet zich op dit vlak niet schamen. Vooral dan op het vlak van veiligheid met zijn zeven airbags en talrijke elektronische beschermengelen, die allemaal standaard zijn. Ook qua infotainment moet hij zich niet schamen, want het grote tabletscherm Sensus is altijd standaard in de XC40. Dat staat in portretstand opgesteld, in tegenstelling tot in de Audi, waar het centrale scherm horizontaal staat. In het gebruik blijkt dat van de Duitsers iets intuïtiever in het gebruik en is de beeldscherpte nog wat meer verzorgd. Qua afwerking zijn we in beide gevallen hier en daar op een beetje minder mooie details gestoten. Toch gaat de Audi aan de haal met de overwinning in dit hoofdstuk, want in de twee XC40’s die ons ter beschikking werden gesteld (met twee verschillende motoren) hadden we te maken met een piepende bestuurdersstoel over oneffenheden.
Comfort: punt voor Audi
In beide gevallen kan je gestuurde schokdempers of zelfs een sportonderstel als optie bestellen. Toch is de ijking van de basisschokdempers al ruimschoots afdoende. Onderweg wint de Audi een paar punten dankzij de betere demping van stroomlijngeluiden. Op de snelweg is het windgeruis rond de buitenspiegels van de XC40 iets te duidelijk hoorbaar. De Q3 wint nog punten op het vlak van comfort dankzij de langere zittingen van zijn achterbank (die van de XC40 zijn net iets te kort en ondersteunen de benen niet voldoende) en het betere zicht schuin naar achteren. Bovendien heeft de nieuwe Q3 standaard een over 15 centimeter verschuifbare achterbank, iets waar de XC40 zelfs niet als optie mee kan uitpakken. Dat kan wel zo praktisch blijken in het geval je eens een groter voorwerp in de koffer moet vervoeren. De koffer van de Q3 slikt daardoor 530 tot 675 liter, tegenover ‘slechts’ 460 liter in de Volvo.
Motor: gelijkspel
Qua benzinemotoren biedt Audi als instapmotor een 1.5-turboviercilinder met 150 pk in de Q3 aan (35 TFSI), waar Volvo op antwoordt met zijn eerste driecilinder ooit in de neus van de XC40 (T3). Op papier hoeft deze eveneens 1,5 liter grote krachtbron zich niet te schamen, want hij ontwikkelt 163 pk bij 5.000 o/m, maar vooral een genereus maximumkoppel van 265 Nm, tegenover 250 voor de Audi-vierpitter. Onderweg laat de driecilinder zich smaken door zijn ronde en discrete aard. Enkel onder zware belasting verraadt zijn wat nasale klank dat hij een cilinder minder heeft, zij het wel altijd binnen ‘aanvaardbare’ proporties. In beide gevallen kunnen deze benzine-instappers worden gekoppeld aan een automatische versnellingsbak: een Geartronic met 8 verhoudingen in de XC40 en een S Tronic met zeven trappen in de Q3. Vierwielaandrijving is echter niet beschikbaar voor deze twee instapversies. De Q3 35 TFSI en XC40 T3 drijven allebei dus enkel de voorwielen aan om vooruit te geraken.
Rijgedrag: gelijkspel
Deze twee compacte SUV’s zetten niet nodeloos hoog in op levendigheid of sportiviteit. We zitten hier aan het stuur van veilige, efficiënte en aangenaam rijdende modellen, die allebei niet bijzonder levendig of snedig zijn. De Q3 toont zich net dat ietsje meer op zijn gemak wanneer het tempo omhoog gaat dan de XC40, maar niet genoeg om een doorslaggevende voorsprong te kunnen claimen. Gelijkspel, dus. Temeer omdat de prestaties van deze basismotoren vrij gelijkwaardig zijn, met optrektijden van 0 naar 100 km/u in 9,4 seconden (Volvo) en 9,6 seconden (Audi), terwijl de topsnelheden pieken op 200 km/u (Volvo) en 211 km/u (Audi).
Budget: punt voor Volvo
Volvo biedt zijn XC40 T3 aan vanaf 31.300 euro, tegenover 32.580 euro voor de Audi Q3 35 TFSI. Nochtans is de standaarduitrusting voor deze twee modellen sterk gelijkwaardig. De XC40 heeft een adaptieve snelheidsregelaar die bij Audi in de optielijst staat, maar moet het dan weer zonder de verschuifbare achterbank van die laatste stellen. In beide gevallen moet je nog eens 2.100 euro bijpassen voor een automatische overbrenging. De technische kenmerken van deze twee motoren leveren hen bovendien quasi dezelfde fiscale lasten op. Al moeten we voor de volledigheid vermelden dat de Zweed in het noorden van het land een klein voordeel pakt op de Q3 dankzij de iets lagere CO2-uitstoot in combinatie met zowel de manuele versnellingsbak (139 in plaats van 144 g/km) als met de automaat (130 tegenover 140 g/km).
Besluit: winst voor Audi
Wat een nipte finish. Uiteindelijk neemt de Audi een heel lichte voorsprong. Zonder extreem veel duurder te zijn, biedt de Q3 een betere geluiddemping, een meer uitgekiende moduleerbaarheid, een prettiger zittende achterbank, een iets grotere koffer en ook een iets beter verzorgde afwerking. Maar op alle andere punten is dit een echte nek-aan-nekrace geweest tussen de Volvo XC40 T3 en Audi Q3 35 TFSI.