Eind 2018 lanceerde Audi de tweede generatie van zijn Q3, die ook verkrijgbaar is in een ‘Sportback’ coupé-uitvoering. In het segment van de ‘premium’ compacte SUV’s hebben de twee Audi’s af te rekenen met stevige concurrentie. Daarbij denken we aan de Alfa Romeo Tonale, BMW X1/X2, Cupra Formentor, Jaguar E-Pace, Lexus UX, Mercedes GLA, Mini Countryman, Range Rover Evoque en Volvo XC40.  

Normaal of ‘coupé’ Audi Q3

In zijn ‘gewone’ uitvoering pakt deze SUV al uit met eerder gespierde looks, met een uitgesproken belijning op de flanken. Een versie in ‘coupé-stijl’, die Sportback gedoopt werd, staat ook in de catalogus: hij onderscheidt zich met zijn aflopende daklijn die zorgt voor een atletischere look. In beide gevallen kan je kiezen voor een matte lak. De RSQ3, die beschikbaar is in beide koetswerkvarianten, biedt een nog gespierdere aanblik dankzij een koetswerkkit met bredere wielkasten dan de klassieke Q3. Hij staat op 20-duims velgen, met 21 duim grote exemplaren in optie. 

Google navigatie

Het dashboard is typisch Audi: klassiek en over het algemeen goed afgewerkt, hoewel de minder zichtbare delen van de aankleding gemaakt zijn van eerder harde plastics en dus een minder ‘premium’ indruk geven. Je kan kiezen voor de typische ‘Virtual Cockpit’ van het merk, waarbij de klassieke tellerpartij vervangen wordt door een multifunctioneel scherm met een diameter van 12,3 duim, waarop de navigatiekaart in het groot getoond kan worden. Met het systeem kan je via Google je bestemming zoeken en navigeren via Google Maps-kaarten, inclusief Google Earth. Aangenaam in het gebruik. 



Compact maar gezinsvriendelijk

Audi heeft bijzonder veel aandacht besteed aan de praktische aspecten van zijn Q3. En dan vooral achterin, waar je sowieso een verschuifbare achterbank terugvindt (met 15 cm speelruimte in de Q3 en 13 cm in de Sportback), zodat je de ruimte flexibel kan indelen. De rugleuning van de achterbank is ook verstelbaar en neerklapbaar in drie delen (40/20/40). Het is met andere woorden een SUV die bijzonder praktisch is in het dagelijks gebruik en het nodige comfort biedt voor de passagiers achterin, ook al is de middelste zitplaats nogal smal...

Het koffervolume behoort dan weer tot de beste in zijn klasse. En het goede nieuws is dat de ‘Sportback’-uitvoering met zijn meer gestileerde achtersteven op dat vlak niet moet inboeten in vergelijking met de ‘gewone’ Q3. Met de achterbank in gebruik dan toch, want wanneer je die neer klapt zorgt het lagere dak ervoor dat je enkele liters verliest. Maar niks om je zorgen over te maken in het dagelijkse leven.



Nog steeds als diesel, niet meer als plug-in

De Q3 en Q3 Sportback bieden de keuze uit dezelfde motoren. Het traditionele gamma omvat op benzinevlak de 35 TFSI (1.5 met 150 pk), 40 TFSI quattro (2.0 met 190 pk) en 45 TFSI quattro (2.0 met 245 pk), en op dieselvlak de 35 TDI (2.0 met 150 pk) en 40 TDI quattro (2.0 met 200 pk). Deze motoren, die veelvuldig gebruikt worden binnen de Volkswagen-groep, zijn efficiënt en aangenaam, zonder dorstig te worden. Enkel de 150 pk sterke 1.5 TFSI is verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak, terwijl de andere uitvoeringen standaard geleverd worden met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling (6 of 7 versnellingen, afhankelijk van de motor), die over het algemeen efficiënt en aangenaam is. De quattro vierwielaandrijving is optioneel leverbaar op de 35 TDI, en standaard op de 40 TDI, 40 TFSI et 45 TFSI. De plug-in hybride versie van de Q3 is geschrapt uit de catalogus. Hij zou in de toekomst terug zijn opwachting kunnen maken, maar “niet voor eind 2024”, laat de invoerder ons weten.  

Zoals het een Audi betaamt, is de Q3 vooral makkelijk te besturen: deze SUV’s vertonen een veilig en gezond weggedrag, ongeacht de omstandigheden. Efficiënt, dat wel, maar het zorgt niet voor veel sensatie aan het stuur. De Sportback-varianten zijn net iets levendiger: ze worden standaard geleverd met een stuurinrichting met variabele bekrachtiging, die ervoor zorgt dat het stuur wat directer reageert. Qua comfort is de Q3 wat stevig afgeveerd, maar oncomfortabel wordt het niet. Je kan kiezen voor elektronisch gestuurde dempers, maar veel brengen die niet bij.

Melodieuze 5-cilinder…

Zowel de Q3 als de Q3 Sportback is ook verkrijgbaar in een bijzonder sportieve ‘RS’-versie. Als bestuurder neem je plaats in een nauw omsluitende kuipzetel die bekleed is met leer/Alcantara, met voor je neus een sportief stuur met afgeplatte onderkant. Het onderstel is verlaagd en steviger afgeveerd, terwijl de remmen meer bijtkracht hebben. Maar het absolute hoogtepunt is te vinden onder de motorkap, waar de beroemde 2,5 liter grote vijfcilinder van het merk zich schuilhoudt. Het blok levert hier 400 pk en verspreid zijn melodieuze klanken via een dubbele uitlaat. Hij blijft hard gaan tot aan de rode zone, bij een toerental van 7.000 t/min. De DSG met dubbele koppeling en 7 versnellingen volgt het ritme en de cavalerie wordt uiteraard over de vier wielen verdeeld (quattro). De prestaties zijn explosief (0-100 km/u in 4,5 seconden en een top van 280 km/u) en dankzij zijn bijzonder efficiënte weggedrag brengt de RS3 sportiviteit voor iedereen binnen handbereik, met bovendien ook een goed comfort voor dagelijks gebruik en met behoud van de praktische aspecten die ook de andere Q3-modellen bieden (identieke interieurruimte en koffervolume). 



Zoveel kost de Audi Q3/Q3 Sportback

Met hun Audi-logo zijn de Q3’s natuurlijk niet goedkoop… Reken op minimum € 38.000 voor de 150 pk sterke 35 TFSI instap-benzine met handbak. En daar komen nog veel (en dure…) opties bovenom om tot een mooi uitgerust exemplaar te komen. Kortom, de eindfactuur loopt snel op. Gelukkig zorgt de betrouwbaarheid van de producten uit Ingolstadt ervoor dat ze ook op de tweedehandsmarkt een mooie herverkoopwaarde behouden. Maar toch zou de verhouding prijs/uitrusting beter kunnen.



Ons verdict

Zoals het een goede Audi betaamt, is dit een geslaagde compacte SUV, ook al omdat hij niets te wensen overlaat op praktisch vlak (verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning, ook voor de Sportback-uitvoering). Hij zorgt niet voor bakken rijplezier (behalve dan als RSQ3…), maar het is een serieuze, efficiënte en statige SUV. Zijn grootste nadelen zijn een gepeperde eindafrekening en een prijs/uitrustingsverhouding die voor verbetering vatbaar is.