Laat ons maar meteen open kaart spelen: neen, deze DS 9 zal ongetwijfeld nooit een icoon worden zoals de oorspronkelijke DS uit 1955 dat was. Maar kan hij zoals die laatste echt wedijveren met de Duitse premiummerken? Om op die vraag te kunnen antwoorden, moeten we eerst inzien waar deze DS 9 past in de huidige autowereld. Kort door de bocht is dit een berline van het formaat van een Mercedes E-Klasse, met min of meer vergelijkbare prestaties, maar voor de prijs van een BMW 3-Reeks. Als we het zo zeggen, klinkt het plaatje behoorlijk aantrekkelijk, niet? Toch zit er een kink in de kabel…
Indrukwekkend
Een van de sterktes van de DS 9 is zijn formaat. Hij maakt indruk met zijn 4,93 meter lengte en 1,93 meter breedte. Maar het cijfer dat je vooral moet onthouden is zijn wielbasis: 2,9 meter. Dat is even lang als die van een Range Rover of een Bentley Bentayga. Om maar te zeggen dat er aan binnenruimte geen gebrek is, vooral niet voor de mensen op de achterbank, die vorstelijk zitten. De bank is niet alleen immens, ze kan ook worden verwarmd en geventileerd en ze heeft zelfs een massagefunctie.
Subtiel en verzorgd
Zijn koetswerk is behoorlijk sober. Hij gebruikt de mooie koplampen van de DS 7 Crossback, een lijn die over de hele lengte van de motorkap loopt en die de constructeur met een sabel vergelijkt, en kleine richtingaanwijzers bovenaan de achterruit als knipoog naar de eerste DS. Het geheel oogt zeer verzorgd. We zijn hier ver verwijderd van het extravagante design van de oude Citroën C6 of de Renault Vel Satis. Ook het interieur scoort goede punten. Alles is mooi geassembleerd en de materialen zijn op zijn zachtst gezegd kwaliteitsvol. Echt alles is met leder bekleed: de naaf van het stuurwiel, het dashboard, de rugleuningen van de stoelen, het materiaal duikt overal op. Overal, behalve op de hemelbekleding, die in alcantara is uitgevoerd.
Overvloed aan technologie, maar goed verborgen
Het is duidelijk dat de Fransen qua materiaalgebruik op gelijke hoogte spelen als de Duitsers. Voor wat de technologie betreft moeten we echter een beetje temperen. We kunnen hem in elk geval geen gebrek aan camera’s of sensoren aanwrijven, want die zijn werkelijk overal te vinden. Zo is er het DS Active Scan Suspension, dat met behulp van een camera, 4 niveausensoren en 3 acceleratiemeters de ophanging aanpast aan het wegdek voor een maximum aan comfort. Deze DS 9 heeft verder een nachtzichtassistent en autonoom rijden op niveau 2. Hij kan tot 180 km/u ‘alleen’ rijden. Er is dus geen gebrek aan technologie. Helaas geeft de interface die de passagiers gebruiken helemaal niet dat gevoel. Zo heeft de navigatie meer van een TomTom dan van wat je ziet in bijvoorbeeld de modellen van het merk met de ster. Gelukkig werkt alles naar behoren, wat ook al iets waard is.
Comfort op overschot
Onder de motorkap is enkel keuze uit twee plug-inhybride aandrijflijnen, met 225 of 360 pk. In beide gevallen gaat het om een viercilinder gecombineerd met één of twee elektromotoren en een achttrapsautomaat. Het geheel is soepel en comfortabel. Dat is trouwens het sleutelwoord van deze DS 9: comfort. De ophanging verteert de minste oneffenheid in de weg en de geluiddemping is uitmuntend. Bij een ontspannen rijstijl komt geen enkele stoorzender van buitenaf de rust doorprikken die in het interieur heerst. Dynamisch rijden kan de DS 9 ook, maar hij houdt er niet van. Hoewel zijn wegligging meer dan correct is en de auto nauwelijks steigert of duikt, jagen de motor en de versnellingsbak zich op zodra je te veel gas geeft. De viercilinder wordt dan te luidruchtig. Hij houdt meer van een zachte rijstijl, waarbij hij kan uitblinken door zijn comfort.
225 of 360 pk?
Wij hadden het geluk om van beide versies te kunnen proeven. De 360 pk-variant accelereert gezwinder met zijn tweede elektromotor en vierwielaandrijving, maar beide versies gedragen zich verder op exact dezelfde manier. Hij biedt geen enkele extra sportiviteit, waardoor we ons afvragen wie eigenlijk in de krachtigste versie geïnteresseerd zou kunnen zijn.
Voor wie?
En eigenlijk vragen we ons zelfs af wie deze berline überhaupt wil. Het is weliswaar een uitstekend product, maar wie kan hij verleiden? In China zal hij ongetwijfeld een groot succes worden, waar het meer gegoede deel van de bevolking verzot is op modellen met massa’s beenruimte achterin. Dat heeft DS trouwens goed begrepen, want de auto wordt daar geassembleerd. Maar welke Europese klant zou zijn SUV of berline met prestigelogo willen inruilen voor een model dat het zonder zo’n sterk merkimago moet stellen? Met een basisprijs van 54.990 euro is hij weliswaar bijna 10.000 euro goedkoper dan zijn rivalen, maar echt goedkoop is hij ook niet. Misschien zullen een paar Fransen met veel nationale trots er een bestellen. Al wordt de auto wel heel ver van hun vaderland geproduceerd…