Al blijft dat derde paard nog even op stal, want de plug-inhybride komt pas later op de markt. Wij konden alvast de twee andere modellen aan de tand voelen: de volledig elektrische Ioniq, en de hybrideversie die een klassieke verbrandingsmotor met een elektromotor combineert.
Concept
En daarmee komt hij natuurlijk in het vaarwater van de Toyota Prius. De hybride Hyundai Ioniq combineert ook een klassieke verbrandingsmotor met een elektromotor. In dit geval gaat het om een 1.6 GDI-benzinemotor van 105 pk en 147 Nm die volgens de Atkinson-cyclus werkt, en een 43,5 pk en 170 Nm sterke elektromotor van 32 kW. Het gecombineerde totaal? 141 pk en 265 Nm.
Maar er zijn ook enkele verschillen. De batterij van de Ioniq is een duurdere lithium-ionbatterij, die tegenover de goedkopere nikkel-metaalhydridebatterij van de Prius als voordeel heeft dat ze minder weegt en sneller oplaadt. Bovendien hielden de Koreanen sluw rekening met de veelgehoorde kritiek op de CVT-automaten van de Japanse hybrides. De hybride Ioniq doet het namelijk met een zestrapsautomaat met dubbele koppeling.
De volledig elektrische Ioniq heeft een 120 pk en 295 Nm sterke elektromotor van 88 kW. Gecombineerd met de batterij van 28 kWh levert dat een theoretisch rijbereik op van 280 kilometer. Op 23 minuten zou je volgens Hyundai de batterij tot 80 procent moeten kunnen opladen via een snellader. Met een wallbox thuis doe je er 4,5 uur over, en met een gewoon stopcontact ongeveer 12 uur.
Looks
Van buitenaf herken je meteen het ecologische karakter van de Ioniq, al kozen de designers van de Hyundai voor iets minder controversiële looks dan de Prius. Maar ook hier staat alles in het teken van de aerodynamica, zoals de luchtinlaten in de wielkasten en de spoiler op de achterruit, die het zicht naar achteren ietwat belemmert.
Of je te maken hebt met een hybride of een elektrische Ioniq, kan je eenvoudig afleiden van de grille. Die is gesloten bij de EV-versie en heeft actieve flappen op de hybride. Ook de lichtblokken achteraan krijgen een lichtjes verschillende signatuur.
Binnenin
De Ioniq oogt vanbinnen klassieker dan zijn Japanse collega. In de hybrideversie heb je de versnellingspook van de automaat met dubbele koppeling, die in de elektrische versie natuurlijk ontbreekt. De Ioniq is ook de eerste Hyundai met een digitaal instrumentenpaneel, en gebruikt ecologische materialen voor de tapijten, het plafond en de deurpanelen. Het oogt wat somber, maar is van goede kwaliteit. Het enige minpunt? De hoofdruimte voor de passagiers achteraan is door de aflopende daklijn wat beperkt.
Onderweg
De eerste Ioniq die we proberen, is de elektrische versie. Die kan dankzij zijn instant koppel moeiteloos mee met het verkeer en valt natuurlijk op door zijn uitzonderlijke werkingsstilte. De rolgeluiden, die in zulke auto’s harder opvallen, zijn keurig gedempt. Dynamisch rijden is niet zijn sterkste kant, maar daar is hij natuurlijk niet voor gemaakt. Wat hij moet doen, doet hij zonder meer prima.
Vertrekken met de hybrideversie lijkt in eerste instantie te verrassen: in tegenstelling tot wat je verwacht, speelt de verbrandingsmotor meteen mee, maar hij wordt zodra het kan meteen uitgeschakeld, en de wisselwerking tussen beide motoren verloopt vlekkeloos. De geluiddemping is degelijk, en de zestrapsautomaat doet zijn werk voortreffelijk. Alleen wanneer je het volle vermogen aanspreekt, laat hij wat steken vallen. We klokten na onze testrit af op 4,5 l/100 km, een litertje meer dan wat Hyundai opgeeft (3,4 l/100 km).
Prijs
Bij de presentatie kon Hyundai nog geen officiële prijs geven. Wel wist het merk ons te zeggen dat de basisprijs van de hybride onder die van de Toyota Prius (€ 30.310) zou liggen, waarmee de Koreanen niet verbloemen op welke concurrent ze het meest mikken.
De Belgische invoerder kiest er ook voor om geen basisversie aan te bieden, waardoor je meteen in het Premium-uitrustingsniveau zit. Daar krijg je wel al meteen onder meer een navigatiesysteem, achteruitrijcamera, automatische klimaatregeling, adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, en een oplaadsysteem voor je smartphone via inductie. Het Executive-niveau voegt daar onder meer nog een lederen interieur, elektrisch verstelbare bestuurderszetel, zetelverwarming en dodehoekwaarschuwing aan toe.
Besluit
Een achterstand ombuigen in een voorsprong door drie aandrijflijnen in één koetswerkvorm aan te bieden, dat kunnen alleen de Koreanen. Ze deden er ook goed aan om de zwakke punten van de concurrentie goed te analyseren. De plug-inversie wordt interessant, en het wordt ook interessant om te kijken wat de Kia Niro te bieden heeft, die dezelfde technische basis in een andere koetswerkvorm giet. Maar nu alleen die prijs nog…