Maar waarom dus een hybride crossover? Gewoon omdat de markt vraagt naar compacte, praktische en avontuurlijke auto’s, en naar hybrides. De twee genres kennen steeds meer succes en Kia heeft ze gewoon aan elkaar gekoppeld. Het platform is hetzelfde als dat van de Hyundai Ioniq, en de Niro zal als hybride en als plug-inhybride te krijgen zijn. En een elektrische versie, zoals bij de Ioniq? Die staat niet op het programma, want Kia heeft de Soul EV al, maar zeg nooit nooit…
Hybride offensief
De diesel verliest steeds meer marktaandeel, en dat van benzine neemt toe, maar alternatieve brandstoffen (aardgas, hybride, plug-inhybride, elektrisch, waterstof,…) nemen ook gestaag toe, ook al worden ze in België slechts met mondjesmaat verkocht. Dat verhindert de Koreanen echter niet om hun offensief voort te zetten: binnen enkele weken onthult Kia de Optima Plug-In Hybrid en later de Niro Plug-In Hybrid. Tegen 2020 wil het merk 11 modellen met alternatieve brandstoffen hebben!
Eerder crossover dan SUV
In tegenstelling tot de Sportage, die een rasechte SUV wil zijn, is de Niro eerder een crossover. Naast de relatief beperkte afmetingen (4,355 meter lang) krijgt hij een avontuurlijke look die niet over-the-top is. De stijl valt in de smaak en doet geen afbreuk aan de interieurruimte, die ruim voldoende is voor vier volwassenen, of aan het koffervolume, dat 427 tot 1.425 liter bedraagt, naargelang de positie van de achterbank: neergeklapt of niet.
De kern van de zaak
De Niro deelt zijn techniek met de Ioniq. We vinden er dus een atmosferische 1.6 van 105 pk in terug, die gekoppeld is aan een elektromotor van 32 kW, goed voor een gecombineerd vermogen van 141 pk en 265 Nm koppel. Dat wordt naar de voorwielen gestuurd via een DCT-automaat met dubbele koppeling en zes verzetten.
De Koreanen weten dat een continu variabele transmissie (zoals bij de Prius) minder verbruikt, maar ze wilden een compromis tussen een laag verbruik en rijplezier. Regelmatige lezers weten ongetwijfeld dat een CVT-bak het rijplezier een beetje verknalt tijdens acceleraties, met een zogenaamd “koffiemoleneffect”. Niets van dat alles bij de Niro…
Gesofistikeerde techniek
Om zowel bij de homologatieprocedure als onderweg een interessant verbruik te laten optekenen, bespaarde Kia niet op zaken die het verbruik doen dalen: regeneratieve remmen, een opgeladen (lithium-ion)batterij voor hellingen (gedetecteerd door de GPS) en omgekeerd bij afdalingen, en hulp op het instrumentenpaneel om de rijstijl van de chauffeur aan te passen.
Kia geeft daardoor een CO2-uitstoot op van 89 g/km. Tenminste, met de 16-duimers op ecobanden. De Koreaan kan ook beschikken over 18-duimsvelgen met een sportievere ophanging voor een snediger weggedrag, maar dan stijgt de CO2-uitstoot tot 102 g/km. Aanzienlijk meer dan de Hyundai Ioniq en de Toyota Prius (70 g/km)!
Aan boord
Aan boord is het geen liefde op het eerste gezicht, maar we moeten wel toegeven dat de Koreaan gul is uitgerust, onberispelijk is afgewerkt en een comfortabele interieurruimte biedt. We kunnen hem niet veel verwijten, zeker omdat de zetels aangenaam zitten. Toch een minpunt? Een ouderwetse parkeerrem… die je met de voet bedient.
Onderweg
De goed gedempte aandrijflijn is bijzonder aangenaam in de stad. De overgang tussen elektro- en verbrandingsmotor is onmerkbaar en de auto schakelt continu tussen de twee om een ultralaag verbruik te verzekeren. Zonder EV-modus om volledig elektrisch te rijden hangt de Niro dus af van je rechtervoet.
Om de dynamische aspecten van de nieuwkomer in de verf te zetten, stippelde Kia een testparcours in de bergen uit, in het Catalaanse hinterland. Vreemde keuze voor een hybride, maar onze testwagen toonde potentieel, met 18-duimsvelgen en Michelin Pilot Sport 4-banden. Op dit bochtige wegdek merkten we vooral dat de banden het meeste werk verzetten omdat het chassis iets te weinig gedempt is. Maar de hoeveelheid grip weet ons aangenaam te verrassen!
Minder aangenaam is de motor in zulke situaties: als je de 141 paarden de vrije loop laat, gooit de batterij de handdoek in de ring en blijf je alleen met de 105 pk van de benzinemotor om de 1,5 ton zware auto door de bergen te loodsen. Tel daar een vreemd gespreide versnellingsbak bij, een afwezige toerenteller en schakelpeddels, en je merkt snel dat de motor niet hetzelfde enthousiasme aan de dag legt als de banden. Het verbruik daarentegen…
Iets rustiger
Als we minder de clown uithangen achter het stuur en de Niro vanuit een rustiger oogpunt bekijken, dan vindt de Kia zijn kwaliteiten terug en bouwt hij terug wat reserve op in de batterij. We rijden terug comfortabel en in stilte, en het verbruik daalt pijlsnel. Een gemengd parcours met snelweg en grote wegen op 16-duimers deed ons er zelfs met gemak in slagen onder de 4 l/100 km te duiken!
Prijs
De lanceerprijs kan hoog lijken: € 26.390 voor de Lounge-versie. Maar vergeet niet dat de Niro een hybride met automaat is en dat zijn uitrusting vanaf dit niveau al heel wat noodzakelijke en aangename items omvat: elektrische spiegels, lichtmetalen velgen, automatische koplampen, Bluetooth, elektronische klimaatregeling, rijstrookassistentie,…
Maar volgens de verkoopverwachtingen op de Belgische markt zou 70% van de exemplaren in het Fusion-uitrustingsniveau worden verkocht, die er navigatie aan toevoegt, zetels in half leder half stof, een adaptieve snelheidsregelaar, een regensensor, handenvrij starten,… Voor wie nog meer wil, is er de Sense (€ 32.890) die voorzien is van alles wat je kan bedenken. Dit is de enige versie die met 18-duimsvelgen komt. Het mag mooi klinken op papier, maar daardoor kan de klant niet volledig zijn eigen wagen samenstellen en moet hij dus een afwerkingsniveau hoger voor de gewenste uitrusting.
Besluit
Vergeleken met de traditionele hybrides verrast Kia met een Niro die er als een crossover uitziet. Misschien een vreemde keuze, maar hij combineert stijl, ruimte en een laag verbruik. Er moesten uiteraard compromissen worden gemaakt op verschillende vlakken, en de Niro zal nooit evenveel voldoening bieden als een echte SUV of zo zuinig zijn als een klassieke hybride. Maar het resultaat verdient het om op je prioriteitenlijstje te staan als je een eigentijdse en ecologische auto zoekt.