De ID. Buzz in zijn definitieve vorm is redelijk trouw gebleven aan de concept car die de terugkeer van de VW minibus in het tijdperk van de elektromobiliteit aankondigde, en combineert dus op subtiele wijze retro en futuristische accenten. We durven stellen dat het model niemand onverschillig laat, afgaand op de vele blikken en spontane foto's tijdens onze eerste testrit met het model in Kopenhagen.
(X)XL wielbasis...
Op technisch vlak wordt voor deze vriendelijke elektrische bus onderhuids hetzelfde elektrische MEB-platform gebruikt als bij de andere leden van de Volkswagen ID-familie (ID.3; ID.4, ID.5, enz.). Om de binnenruimte te vergroten, krijgt de ID. Buzz echter een verlengde wielbasis. De ruimte tussen de wielen van het MEB-platform wordt vergroot tot bijna 3 meter: 2.989 m.
Maar deze XL wielbasis kan in de toekomst verder verlengd worden tot een XXL versie. Een lange versie van de ID. Buzz met een langere wielbasis is al bevestigd. Deze variant moet tot 7 zitplaatsen bieden. De 'korte' ID. Buzz begint zijn carrière uitsluitend met 5 zitplaatsen, maar een 6-zits uitvoering in een 2/2/2-configuratie zal binnenkort ook beschikbaar zijn. De armsteunen/bekerhouders en verlichting voor de toekomstige zeteltjes die zich in de kofferruimte laten uitklappen, zijn al voorzien in de 5-zits versie.
... XXS overhangen!
Hoewel deze elektrische minibus beschikt over een royale wielbasis, heeft hij ook bijzonder kleine overhangen. Daardoor kan hij een binnenruimte bieden die gelijkwaardig is aan die van de Multivan T6.1, ondanks bijna 20 cm (-19,2 cm) kortere buitenafmetingen. Met een lengte van 4.71 m blijft de ID. Buzz natuurlijk wel vrij groot, maar zijn kubusvorm, beperkte overhangen en vooral zijn beperkte draaicirkel (11,09 m, gelijk aan die van een Golf) maken hem bijzonder wendbaar, zelfs in stedelijke omgevingen.
Slechts één versie, voorlopig toch
De ID. Buzz heeft niet alleen de look van de legendarische T1 en zijn optionele tweekleurige lak, maar ook de architectuur. Net als op de oude T1 zit de motor ook hier achteraan en drijft hij de achterwielen rechtstreeks aan. Dit maakt sterk naar voren geplaatste voorste zetels mogelijk en een bijzonder korte motorkap. In dit geval is het ontbreken van een 'frunk', een koffer vooraan, begrijpelijker dan bij de andere leden van de ID familie.... Later zullen ook andere versies worden aangeboden, waaronder een variant met vierwielaandrijving die een tweede elektromotor gebruikt om de voorwielen aan te drijven. Er zullen ook andere batterijmodules beschikbaar zijn, waaronder een "grote" op de toekomstige versie met lange wielbasis. Maar op dit moment bestaat de ID. Buzz maar in één versie: ID. Buzz Pro. Hij is uitgerust met een 150 kW (204 pk) / 310 Nm sterke elektromotor en een batterijpakket met een capaciteit van 77 kWh (82 kWh bruto). Daarmee kan de elektrische bus een WLTP-rijbereik claimen van 402 tot 423 km.
Voor de volledigheid vermelden we nog dat er ook een ID. Buzz Cargo is die van bij de lancering beschikbaar is. Die heeft precies dezelfde technische kenmerken als de minibus, maar dan in een 3-zits configuratie (bestuurder + dubbele zitbank vooraan) en zonder achterste zijruiten, die vervangen worden door gesloten koetswerkpanelen. Hoewel hij een royale laadruimte biedt (er kunnen twee Europallets geladen worden), heeft de lichte vrachtversie een laadvermogen van amper 648 kg.
60/40 verschuifbare achterbank
Op praktisch vlak liet de vloerconfiguratie van de ID.Buzz niet toe om het onafhankelijke op rails gemonteerde zetelsysteem van de Multivan te gebruiken (de motor achterin maakt het niet mogelijk over de hele lengte een volkomen vlakke vloer te creëren). De ID. Buzz erft daarom een meer klassieke 60/40 niet-uitneembare achterbank. De twee delen kunnen echter wel over 15 cm verschoven worden. Dankzij de royale breedte van de ID. Buzz (8,1 cm breder dan een Transporter!) zijn er achterin drie echte zitplaatsen. En zelfs als je de zetel zo ver mogelijk naar voren schuift, is er nog voldoende beenruimte.
Maar ook met de bank maximaal naar achteren geschoven, is de kofferruimte al gigantisch. Volkswagen claimt 1.121 liter laadruimte in 5-zit configuratie. Dit volume kan vergroot worden tot 2.205 liter door de rugleuningen in te klappen. De zitting zakt iets in de vloer als de rugleuning neergeklapt is, zodat een perfect vlakke laadvloer ontstaat. Maar alleen als je kiest voor de optionele dubbele kofferbodem (een heel sterk exemplaar!).
De schijn hoog houden
Op de voorste zetels geniet je van een verhoogde zitpositie waarmee je de weg overschouwt. Het zicht rondom is vrij goed, ook al realiseerden we ons tijdens het rijden door het centrum van Kopenhagen, dat bezaaid is met stoplichten, dat de vrije ruimte tot de bovenkant van de voorruit vrij beperkt is, alsof je een pet op hebt. Het is moeilijk om, zonder je in bochten te wringen, een verkeerslicht te zien als je als eerste in de rij staat.
De gerecycleerde materialen die gebruikt zijn om het interieur van de ID. Buzz aan te kleden, ogen eerder 'goedkoop', zoals bij de andere modellen in de ID familie. De harde, holle kunststoffen passen echter beter bij het retro uiterlijk. Het geheel is daarom toch vrolijk en er is heel wat opbergruimte. Het infotainmentsysteem bestaat uit de (kleine) digitale tellerpartij van de andere ID's voor je neus, maar aangevuld met de mogelijkheid om een overzicht te tonen van je gemiddelde verbruik, enz. In het midden van het dashboard zit de 10 duim grote 'Ready 2 Discover' radio-tablet, die redelijk intuïtief en prettig in gebruik is.
Homogeen, maar niet revolutionair
Eens onderweg is de ID. Buzz homogeen. Het koppel van de motor is voldoende om het onbeladen gewicht van 2.474 kg van het model op een 'eerlijke' manier voort te bewegen (0 tot 100 km/u in 10,5 s en een topsnelheid van 145 km/u). De geluidsisolatie is goed, maar je hoort bij snelwegsnelheden aerodynamische geluiden in de cabine. De demping is ook overtuigend: stevig genoeg om koetswerkbewegingen effectief onder controle te houden, maar niet oncomfortabel. De ID. Buzz is tamelijk dynamisch 'voor een bestelwagen' en biedt een progressief opkomend onderstuur als je de grenzen overschrijdt. Het brandstofverbruik bleef tijdens onze testrit beperkt tot een gemiddelde van 18,7 kWh/100 km, maar wel op een weinig veeleisende rondrit over (Deense en Zweedse) wegen met lage maximumsnelheden. Met 77 kWh bruikbare batterijcapaciteit kan je zo'n 400 km rijbereik verwachten tussen twee oplaadbeurten.
Qua opladen verteert de ID. Buzz wisselstroom tot 11 kW (7,5 uur voor een volledige lading aan een geschikt laadstation) en gelijkstroom tot een maximum van 170 kW. In het beste geval heb je bij snelladen een goed half uur nodig om van 5 tot 80% ‘bij te tanken'. Nog een kleine klacht: voorlopig is de 'V2L'-functie, waarmee de stroom in de batterij gebruikt kan worden als energiebron voor elektrische apparaten, niet beschikbaar. Dat is jammer voor een vrijetijds- of bedrijfsvoertuig (ook al komt de functie later wel)... Er is alleen een 230 volt stopcontact aan boord, maar dat dient eerder voor de voeding van kleine verbruikers (zoals een laptop bijvoorbeeld).
Hoeveel kost hij?
Klanten die geïnteresseerd zijn in de Cargo-versie kunnen een ID.Buzz bestellen voor een prijs vanaf €53.155 (€43.930 excl. BTW). De minibus is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: ID. Buzz voor € 60.699 en ID. Buzz Pro voor € 64.855. Andere varianten zullen geleidelijk worden toegevoegd naarmate de productie vanaf 2023 opgeschaald wordt.
Ons verdict
De ID. Buzz is een aantrekkelijke, praktische en functionele gezinswagen. Puur op elektrisch vlak bekeken, neemt hij genoegen met een homogeen maar niet revolutionair aanbod. Zo hoopten we bijvoorbeeld op een iets hoger snellaadvermogen, maar ook op de aanwezigheid van de V2L-functie van bij de lancering. Of een hoger laadgewicht voor de Cargo lichte vrachtversie. Maar de ID. Buzz beschikt toch over stevige argumenten om de Combi voor het derde millennium te worden.