Naar een Opel verlangen om zijn design? En dan hebben we het niet over een oldtimer, maar over een gloednieuw model dat zo uit de fabriek komt gerold. Die uitdaging is de Duitse constructeur aangegaan met de introductie van de Mokka. Allereerst kan je niet ontkennen dat hij indruk maakt. Zijn verticale front met de nieuwe lichtsignatuur van het merk, de lange, zwarte en generfde motorkap, de brede vleugels, de smalle achterlichten en de dubbele uitlaat suggereren dynamiek. Maar in het soort van de sportief ogende SUV’s is er nog een andere referentie, de Ford Puma. Heeft de Mokka het nodige in huis om de leider van het segment in de schaduw te stellen?
Afwerking & uitrusting: punt voor Puma
Het wauw-effect van het koetswerk gaat verder in het interieur van de Mokka. Je zit laag, bijna zoals in een berline of een coupé. De bestuurder wordt begroet door twee immense schermen. In het midden zit het PSA-multimediasysteem, helaas van een vorige generatie. De graphics beginnen wat op leeftijd te komen maar het blijft eenvoudig in het gebruik dankzij fysieke knoppen aan weerszijden van de centrale draaiknop. Sommige kunststoffen onderaan het dashboard zijn hard, maar het geheel is mooi afgewerkt en springt in het oog. Deze Opel verleidt dus net zo goed vanbinnen als vanbuiten met zijn stijl.
Aan boord van de Puma kom je op bekend terrein, want dit algemene design deelt hij met nagenoeg alle modellen van het merk, van de Fiesta tot de Kuga. Dit ietwat sombere interieur brengt je niet bepaald aan het dromen… Maar het is wel praktisch en goed afgewerkt.
Aan het stuur is het moeilijk om een winnaar aan te duiden, maar de wedstrijd wordt op de achterbank gespeeld. Daar scoort de Amerikaan een forse overwinning. De vormen van de Mokka maken de achterbank smal, somber en moeilijk bereikbaar. De koffer van zijn kant is slechts 350 liter groot.
Dat doet de Puma veel beter. De achterbank ontvangt vlot passagiers, die helemaal geen te smal gevoel krijgen, en de koffer heeft een inhoud van 456 liter, zonder de befaamde MegaBox te vergeten.
Comfort: punt voor Puma
De Mokka doet zijn sportieve stijl eer aan, misschien zelfs iets te veel. In het uitrustingsniveau GS-Line van onze testwagen was de ophanging stug. Dat geeft effectief een dynamisch gevoel, maar het comfort heeft er wel stevig onder te lijden. Voeg daar nog de behoorlijk harde stoelen aan toe en het verdict is duidelijk: de Opel speelt niet in het register van de zachte gevoelens.
Ook de Ford was uitgerust met zijn sportieve pack ST-Line, maar is aangenamer voor zijn passagiers. Bulten, gaten in de weg en andere oneffenheden worden beter geabsorbeerd door de Puma, terwijl ze in de Mokka recht aan de rug van de inzittenden worden doorgegeven. Om deze Amerikaanse overwinning op het vlak van comfort te bekronen is de Puma ook nog eens beter geluidgedempt: je ritten worden niet verstoord door rol- of stroomlijnlawaai.
Motor: gelijkstand
Onze twee kemphaantjes zijn uitgerust met een benzinemotor met vergelijkbaar vermogen, maar ze blinken elk in een ander toerenbereik uit. De turbodriecilinder met 125 pk van de Ford is aangenamer bij lage toerentallen dankzij zijn microhybridisering. Die laatste ondervangt perfect de reactietijd van de turbo, wat leidt tot levendige hernemingen vanaf de laagste toerentallen. Zodra de toerenteller echter omhoog klimt, raakt deze motor helaas wat buiten adem. In de Mokka gebeurt net het omgekeerde. Zijn 1.2-driecilinder is wat vlak en mist pit bij lage toerentallen. Bij gebrek aan elektrische ondersteuning moet je wachten tot de turbo in actie schiet. Maar eens die laatste begint te werken, voel je zijn 130 pk. Deze motor lijkt liefst van al met de rode zone te flirten. En dat komt goed uit, want daar is hij net het aangenaamst. Aan jou om te beslissen of je liever met de versnellingspook speelt om hoog in de toeren te blijven of dat je liever geniet van veel koppel bij lage toerentallen. Wij konden de knoop niet doorhakken.
Wegligging: punt voor Mokka
Tot hier geniet de Puma een comfortabele voorsprong, maar de Mokka komt zijn achterstand inlopen met zijn dynamiek. De Opel heeft niet enkel een mooi smoeltje maar ook een chassis dat erbij past. In bochten mikt de Duitser al snel op de koord dankzij een snedige besturing en hij houdt koers door gebruik te maken van de uitstekende grip van zijn Michelin-banden. Terwijl zijn ophanging hem punten doet verliezen in het comfort, laat ze de Duitser quasi vlak door de bocht gaan. Wanneer we in de verte een slingerbaantje zien opduiken, verschijnt in de Opel spontaan een glimlach op ons gezicht. De Puma moet zich nochtans niet schamen in vergelijking. Ook hij vertoont mooie dynamische eigenschappen voor een auto die wat hoger op de poten staat. Hij controleert zijn massa goed zonder veel rolneigingen, maar slaagt er niet in om gelijkspel te halen met de Mokka. Qua wegligging zal je de Mokka het meest op prijs weten te stellen.
Budget: punt voor Puma
In hun laagste uitrustingsniveaus en uitgerust met de kleinste motor gaapt tussen onze twee deelnemers een gat van 1.350 euro. De Ford kost dan 21.250 euro tegenover 22.600 euro voor de Opel. In de sportieve versies die in dit duel zijn aangetreden vergroot de kloof. Je moet dan 27.250 euro neertellen voor de Puma en 28.950 euro voor de Mokka. De jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling zijn in het zuiden van het land vergelijkbaar voor onze twee SUV’s, maar in Vlaanderen kost de inschrijving van de Mokka je 150 euro meer als gevolg van zijn gebrek aan microhybridisering. Helaas voor de Opel slaagt hij er dus niet in om de Ford bij te benen, die zo goed als heel dit duel de leiding heeft genomen.
Besluit: overwinning voor Puma
De Mokka speelt met brio de kaart van de emotie, met zijn dynamische design en rijgedrag, maar hij verwaarloost de praktische kant een beetje. De aanpak van Ford is wat conventioneler. Hij biedt meer ruimte en comfort, en is vooral minder duur. De Puma is gewoon veelzijdiger en gaat dus logischerwijze met de overwinning aan de haal in dit duel.
Wil je steeds de laatste autotests ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je onze recentste autotests meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: