20191015075037tourneocphev1.jpg

Met alle discussies rond het klimaat – en het geknoei dat daar uit volgt – is het duidelijk dat auto’s die puur op benzine of diesel rijden niet meer welkom zullen zijn in stadscentra. Volgens Ford brengt de plug-in hybride de oplossing. Na 12 maand testwerk in een reële omgeving (Londen) heeft de Amerikaanse constructeur een goed beeld gekregen van hoe zijn auto’s en bestelwagens worden gebruikt. Het resultaat is de elektrificatie van de Tourneo, wat volgens de constructeur de beste oplossing is voor transport in de stad en de rand.

20191015075046tourneocphev2.jpg

In de eerste plaats elektrisch

Toch heeft Ford in dit geval niet het gebruikelijke recept gevolgd. De Tourneo Custom PHEV is namelijk in de eerste plaats ontwikkeld als een elektrische auto. De voortrein wordt aangedreven door een elektromotor van 92,9 kW (126 pk) en 355 Nm aan koppel. Die haalt zijn stroom uit een lithium-ionbatterij van 13,6 kWh. Maar waarom heet hij dan ‘hybride’? Wel, in dit seriële systeem zit ook nog een kleine 1.0-benzinemotor die niet met de voortrein is verbonden, en die enkel werkt als een rijbereikuitbreider. Hij schiet met andere woorden pas in actie wanneer de batterij extra stroom nodig heeft.

20191015075038tourneocphev3.jpg

Ei onder het gaspedaal

Ford beweert dat de Tourneo Custom in zuiver elektrische modus tot 53 kilometer ver geraakt. Gelukkig vergroot zijn 54 liter grote benzinetank zijn totale rijbereik tot meer dan 500 kilometer. Op papier verbruikt deze minibus, die tot 8 passagiers vervoert, gemiddeld 3,1 l/100 km en stoot hij 70 g CO2/km uit (NEDC 2.0). Aan een huishoudstekker van 240V heeft de batterij 5 uur nodig om te herladen. Een Type 2-laadpunt kort dat in tot 2 uur.

 

20191015075040tourneocphev4.jpg
20191015075041tourneocphev5.jpg

Geen uiterlijke veranderingen

Met uitzondering van het klepje dat de laadingang in de voorbumper verbergt onderscheidt deze PHEV-versie zich uiterlijk op geen enkele manier van de dieselversies. In het interieur geldt trouwens hetzelfde. De batterij zit onder de vloerplaat tussen de assen, waardoor het laadvermogen onaangeroerd is. Voorin heeft de bestuurder voortaan toegang tot een nieuwe versnellingspook en tot een reeks specifieke knoppen voor het hybride rijden. Daarmee kan je kiezen tussen diverse rijmodi, van het menu dat zoveel mogelijk elektriciteit in de batterij houdt tot puur elektrisch rijden. De Charge-modus maakt het dan weer mogelijk om de batterij tijdens het rijden op te laden.

20191015075042tourneocphev6.jpg
20191015075043tourneocphev7.jpg

Stilte, we rijden

Eens hij in beweging is biedt de Tourneo Custom trots alle voordelen van een elektrische auto, zoals een onmiddellijke motorrespons en een zeer efficiënte regeneratie bij het lossen van het gaspedaal. Maar hij maakt nog de meeste indruk met zijn bijzonder stille werking, zelfs in de hybride modus. De kleine 1.0 onder de motorkap maakt minder kabaal onder vollast dan een dieselmotor die stationair loopt. Vaak vergeet je gewoon dat hij er is. Bovendien is zijn verbruik ook echt interessant. Na 300 kilometer over Zweedse wegen noteerden wij een gemiddelde van 6,9 l/100 km, wat niet slecht is voor een mastodont van 2,6 ton.

20191015075044tourneocphev8.jpg

Bestelwagenafkomst

Ondanks zijn indrukwekkend stille werking kampt deze plug-in hybride versie met dezelfde ongemakken als zijn evenknieën op diesel. Vooraan in het interieur verraadt hij zijn bestelwagenbasis door een afwerking met harde kunststoffen en een rijhouding zoals op een kerkstoel. Verwacht ook geen sportief rijgedrag: dat zou vloeken in de kerk zijn. Temeer omdat dit grote beest met slechts 126 pk liever een vloeiende en, vooral, een anticiperende rijstijl verkiest.

20191015075045tourneocphev9.jpg

Pijnlijke portefeuille

Gezien hetgeen hij te bieden heeft lijkt deze plug-in hybride versie de beste van de Tourneo Custom. Toch zit er een geurtje aan. De Tourneo Custom PHEV is namelijk enkel verkrijgbaar in de topversies van het gamma, de Titanium en de Titanium X, zodat zijn tarief begint bij 65.290 euro. Dat is bijna 21.000 euro meer dan de vergelijkbare dieselversie. Het zal dus heel wat elektrische kilometers vergen om voor deze meerprijs te compenseren…

20191015075046tourneocphev10.jpg

Ons verdict

Met zijn onconventionele hybride aandrijving brengt deze nieuwe Tourneo Custom (en zijn bestelwagenbroer Transit) PHEV een kleine revolutie naar zijn segment. Hij is gemaakt op maat van de lage-emissiezones en vertoont een oprecht interessant verbruik terwijl hij bovendien doet vergeten dat er nog een benzinemotor in de neus woont. Helaas heeft deze technologische evolutie een fors prijskaartje…

20191015075047tourneocphev11.jpg