Voor Lexus is het alleszins een nieuw platform, want het huist intussen al onder enkele recente Toyota’s. Maar voor ik daar op terugkom loop ik even rond de kleinste SUV van luxedochter Lexus. Die mikt zonder blikken of blozen op een persoonlijke stijl die volledig bij het merk past. En die de meningen zal verdelen: je houdt ervan of je houdt er niet van.
En sterke en gebalde persoonlijkheid dus: de Lexus UX is met zijn lengte van 4,5 meter en hoogte van 1,54 meter al bij al compact en amper hoger dan sommige berlines. Dat moet beantwoorden aan de (irrationele?) voorliefde van klanten voor SUV’s en crossovers, zonder er teveel de nadelen van te ondervinden.
Dat bevestigden de Japanners tijdens de voorstelling: ze plaatsten het zwaartepunt op 594 millimeter, op enkele millimeters van de heupen van de chauffeur. De ingenieurs vestigden verder nog de aandacht op de koetswerkpanelen uit aluminium, de kofferklep uit aluminium en polymeren, en de structuur van staal met hoge trekweerstand.
Stedelijk
Het drukke lijnenspel van de Lexus draagt bij tot een doordachte aerodynamica: de bovenkant van de achterlichten vormt een stabiliserende vleugel. Ook het interieur kreeg de nodige aandacht, zowel op vlak van ergonomie als van kwaliteit. De Japanse “spirit” vat ik niet helemaal: ze is niet onaangenaam, maar chaotisch en onnodig druk. De combinatie van vormen en materialen sluit daarbij niet altijd aan bij wat we van een “premium” auto verwachten.
Wij springen nogal vaak van de ene auto in de andere, en hebben daarom niet altijd de tijd om de handleiding te lezen en alle functionaliteiten van een auto onder de knie te krijgen. Bij sommige merken gaat dat intuïtief, bij andere minder. Ik reken Lexus tot die tweede categorie. In het interieur valt de beenruimte achteraan in positieve zin op, de hoofdruimte is er iets minder. Reizen met vier of vijf passagiers wordt moeilijk met een kofferruimte van 300 liter. Deze “stedelijke avonturier” mikt daarom misschien eerder meer op koppels dan op weekends met grootmoeder en de kinderen.
Hybride
Onder de motorkap is er maar één optie mogelijk, en dat is een oude bekende van Lexus: een 2.0 viercilinder in combinatie met een nieuwe generatie hybride. Het geheel is goed voor 184 pk en krijgt stroom van een nikkel-metaalhydridebatterij onder de achterzetels. Er is ook een vierwielaangedreven “E-Four”, die een elektromotor op de achteras krijgt. Met twee bedoelingen: de grip te versterken in minder ideale omstandigheden, en de stabiliteit verbeteren bij eventueel onder- of overstuur. Er zijn verschillende rijmodi, van Eco tot Sport S+, en de F Sport-versie krijgt een adaptieve ophanging.
De eerste testkilometers legde ik af in een vierwielaangedreven Privilege Line, met een prijskaartje van € 48.790 en op 18-duimsvelgen. Meteen valt een van de sterke punten op van de Lexus UX: de kwaliteit van zijn geluiddemping. Die wordt alleen verstoord door het grootste nadeel van de hybride aandrijflijn: de wat wilde manier waarop de verbrandingsmotor toeren maakt, en die eigen is aan een CVT-versnellingsbak. Toch is er op dat vlak progressie gemaakt, al blijft het wat gewenning vergen en dreunen op aangenaam bochtige wegen. Maar het werkt wel: het verbruik schommelde tussen 5,5 en 7 liter, en dat cijfer kan nog naar beneden als je je wat meer inhoudt.
Nog pluspunten voor het weggedrag, dat relatief comfortabel is en de UX toch zonder veel koetswerkrol bochten doet nemen. Hij rijdt zelfs neutraler en efficiënter dan sommige concurrenten. Die positieve indrukken bevestigen aan het stuur van een F-Sport met voorwielaandrijving en adaptieve dempers? Simpel: qua weggedrag en precisie biedt de vierwielaangedreven versie weinig meerwaarde, maar dat doet de adaptieve ophanging ook niet. Het verschil tussen de standen laat zich amper voelen en de klassieke ophanging volstaat ruimschoots voor een mooi compromis tussen comfort en weggedrag. Goed nieuws voor je portefeuille dus.
Ten slotte rest er je alleen nog de keuze tussen zeven uitrustingsniveaus, waarvan de goedkoopste € 34.990 kost. De premiumpositie van Lexus zorgt er natuurlijk voor dat een Peugeot vandaag probleemloos betaalbaar is, maar dat een Lexus nog steeds mikt op een zekere exclusiviteit. Met zijn hybride aandrijflijn heeft hij ook weinig concurrenten. Benieuwd naar de toekomst…