Voor wie het nog niet wist: de Nissan Leaf is de meest verkochte elektrische auto ter wereld. Meer dan 83.000 exemplaren in Europa, en meer dan 286.000 exemplaren wereldwijd. Maar vandaag azen onder meer de BMW i3, de VW e-Golf, de Renault Zoé en de Hyundai Ioniq ook op een deel van de elektrische koek. De batterijtechnologie en veiligheidsvoorzieningen hebben namelijk ook al een hele evolutie achter de rug sinds 2010…

Wat is er precies veranderd?

Kijk gewoon maar naar de nieuwe Nissan Leaf en je ziet het al meteen: de looks. Zijn voorganger had bolle koplampen, een wat vreemd aflopende snuit en een dikke kont. Niets van dat alles in generatie 2018: de nieuwe Leaf wil minder de meningen verdelen en meer opgaan in de massa.

Dat hoeft niet negatief te zijn: zijn scherpere looks staan hem wel, zijn onderbroken C-stijl geven het dak een zwevend effect – je kunt zelfs voor een contrasterende dakkleur kiezen – en zijn achterkant ziet er met de zwarte achterruitomlijsting zelfs dynamisch getekend uit. Zij het wel typisch Japans.

Wat geeft dat voor het interieur?

Een moderne make-over, met een strakker, horizontaal geïnspireerd dashboard en klassieker ogende tellers op het instrumentenpaneel. Het interieur oogt nu wat zakelijker, vooral op vraag van klanten. De materialen maken een kleine kwaliteitssprong vooruit, al zijn de harde plastics nooit veraf. Ook sommige knoppen en bedieningsorganen lijken al een tijdje in Nissans organenbank te liggen.

De positie van de batterij onder de zetels heeft wat gevolgen voor het plaatsaanbod: de rijpositie vooraan is te hoog om echt comfortabel te zijn, temeer omdat het stuur niet in de diepte verstelbaar is. Ook achteraan zitten de passagiers wat hoger, maar gelukkig beschikken ze nog over voldoende hoofdruimte. De achterbank is neerklapbaar in een 60/40-verhouding, maar vormt door de batterij geen vlakke laadvloer. Wel gaat de kofferruimte er flink op vooruit: 435 liter tegenover 370 liter voordien.

Is het rijbereik ook toegenomen?

Jazeker, dankzij een vernieuwde elektromotor en grotere batterij. De motor is nu 110 kW (150 pk) sterk, en produceert 320 Nm. Daardoor sprint de Leaf vanuit stilstand naar 100 km/u in een vlotte 7,9 seconden, en hij wordt elektronisch begrensd op 144 km/u.

De lithium-ionbatterij is voortaan 40 kWh groot. In theorie levert dat een rijbereik op van 378 kilometer volgens de oude NEDC-cyclus, en van 270 kilometer volgens de nieuwe WLTP-cyclus. Opladen duurt 7,5 uur aan een klassiek stopcontact, maar snelladers vullen de batterij tot 80% in een uurtje.

Hoe rijdt de nieuwe Nissan Leaf?

Volwassener dan zijn voorganger. De batterijpositie zorgt voor een laag zwaartepunt, en dat levert de Japanner een eerlijk en efficiënt rijgedrag op. Sportieve ambities heeft de Leaf natuurlijk niet, maar hij reageert stabiel op elke stuurinput.

De acceleraties vanuit stilstand zijn natuurlijk vlot, en zelfs op de snelweg trekt de Nissan zich aardig uit de slag. Alleen hou je dan beter een oog op je rijbereik: van de 270 WLTP-kilometers die Nissan opgeeft, blijven er in de praktijk zo’n 200 over.

Maar dan is er nog het e-Pedal. Daarmee bestuur je de Nissan Leaf alleen met het gaspedaal. Laat je het rechterpedaal los, dan gebruikt de Leaf regeneratieve én mechanische remkracht om tot stilstand te komen. Lees: als je wat gezond anticipeert, heb je geen rempedaal meer nodig, ook niet op hellingen. Maar wees gerust: een klassiek rempedaal heeft de Nissan nog steeds. Met wat gewenning werkt het systeem prima, al kan je het ook gewoon uitschakelen.

Hoeveel kost de Nissan Leaf?

De nieuwe Leaf is er in vier uitrustingsversies, die steeds respectievelijk € 2.000, € 1.400 en € 1.600 meer kosten. De versie Visia staat in de catalogus vanaf € 33.140, de duurste Leaf, de Tekna, kost je dus € 38.140. Het e-Pedal is steeds standaard, net als automatische klimaatregeling, een regensensor, automatische koplampen en een 7 duim groot infotainmentscherm.

Vanaf de basisversie is ook de rijhulp steeds uitgebreid: rijstrookassistentie, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, dodehoekwaarschuwing en noodremhulp met voetgangerherkenning. In het hoogste uitrustingsniveau biedt Nissan zijn ProPilot-rijhulpsysteem standaard aan, dat de Leaf op snelwegen deels autonoom doet rijden. Later komt daar ook nog een automatische parkeerfunctie bij.

Zijn concurrenten zijn meestal duurder: de BMW i3 begint bijvoorbeeld vanaf € 38.800, de Volkswagen e-Golf vanaf € 39.010. De Renault Zoé kost je minstens € 31.550 als je de batterij koopt in plaats van huurt (een optie die Nissan voor zijn Leaf niet meer aanbiedt), maar is wel kleiner van formaat. Alleen Hyundai zet zijn volledig elektrische Ioniq met € 35.699 voor een gelijkaardige prijs in de markt.

Besluit?

De nieuwe Nissan Leaf is een product van klantenfeedback. Hij kiest voor een discretere stijl, biedt meer rijbereik en meer technologie. Door nog meer “een gewone auto” te worden, wapent hij zich beter tegen de nieuwe concurrenten en zal hij wereldwijd sterke verkoopcijfers blijven neerzetten. Dé grote doorbraak op vlak van rijbereik en laadtijden heeft hij nog niet, maar Nissan denkt alvast een stap verder: wat dacht je bijvoorbeeld van de Leaf als deel van je energienet thuis?