Wie nog niet overtuigd is van de populariteit van SUV’s: zonder die verhoogde publiekstrekkers had Seat nu net niet zijn beste kwartaal in zijn geschiedenis achter de rug. Nog niet zo lang geleden klonk het bij de Spanjaarden nog helemaal anders: in 2015 werd er na zeven magere jaren voor het eerst terug winst gemaakt.

Wat de oorzaak is van deze “terug winst” naar “verkoopsrecord”? Een sterk vernieuwd gamma, dat begon met de Leon, uitbreidde naar de Ateca, en nu nog een stap verder gaat met de Ibiza en deze Arona. Maar daar blijft het niet bij: binnenkort volgt er nog een SUV, de Tarraco.

Wat voor SUV is deze Arona precies?

Een crossover op basis van de Ibiza. Hij deelt hetzelfde MQB A0-platform dat debuteerde onder de Ibiza, maar houdt er iets andere afmetingen op na: 4,14 meter lang, 1,78 meter breed en 1,55 meter hoog. Daarmee is hij respectievelijk 8 centimeter langer en 11 centimeter hoger dan de Ibiza. Waar past hij dan binnen de SUV’s van de Volkswagen-groep? Onderaan de ladder, naast de toekomstige Polo-crossover die wellicht T-Cross zal heten en die hetzelfde platform gebruikt. De T-Roc is 9 centimeter langer dan deze Arona, de Ateca maar liefst 22 centimeter, de Skoda Karoq 24 centimeter.

Wat geeft dat als resultaat?

Een crossover die niet echt verrast, maar dat hadden we ook niet verwacht. De Arona is meteen herkenbaar als Seat, maar staat 15 millimeter hoger op de poten. Iets hogere raampartijen en een hoger dak zorgen voor meer binnenruimte, een dikkere C-stijl met optionele contrastkleur voor welgekomen frivoliteit. Geen “auto emocion”, maar Duitse soberheid. De grootste winnaar van de toegenomen lengte tegenover de Ibiza is de kofferruimte: die bedraagt 400 liter (tegenover 355 liter in de Ibiza), maar de moduleerbaarheid blijft beperkt tot een neerklapbare achterbank. Gelukkig vormt die wel een vlakke laadvloer.

Hoe is de sfeer aan boord?

Opnieuw Duits sober. Het dashboard wordt integraal overgeheveld uit de Ibiza, wat betekent dat je het geheel kunt opleuken met een contrasterende kleur over de hele breedte van het dashboard, de middentunnel en in de portieren, maar het past allemaal netjes binnen de verwachtingen. De gebruikte materialen liggen eveneens in het verlengde van de Ibiza, met harde plastics, maar wel met een degelijke kwaliteit. Het plaatsaanbod is keurig, met comfortabele been- en hoofdruimte voor vier passagiers.

Wat zit er onder de motorkap?

Seat geeft je de keuze tussen twee TSI-turbobenzines en een TDI-dieselmotor. De TSI’s zijn er in de vorm van de 1.0 driecilinder, met 95 pk (gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak) en 115 pk (gekoppeld aan een manuele zesbak of DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. In de hoogste uitrustingsversie is er nog een 1.5 TSI van 150 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak. De dieselmotor is de 1.6 TDI, die eveneens beschikbaar is met 95 pk (in combinatie met een manuele vijfbak of DSG7) en 115 pk (met manuele zesbak).

Wat geeft dat op de weg?

Wij deden onze test met de 1.0 TSI driecilinder van 115 pk, in combinatie met de manuele zesversnellingsbak. Die driecilinder bewees in de Seat Ibiza ook al een energiek en enthousiast blok te zijn, dat eerlijke prestaties neerzet (0-100 km/u in 9,8 seconden en een topsnelheid van 182 km/u) en met 200 Nm aan koppel vlot uit de startblokken weet te komen. De driepitter klinkt daarbij keurig gedempt, zij het iets minder dan in de grotere – en duurdere – Skoda Karoq. Sturen doet deze Arona gezond en onverstoorbaar stabiel, met een koetswerk dat degelijk onder controle wordt gehouden. Het ontbreekt hem alleen net aan die extra sprankel om het gaspedaal dieper in te drukken.

Hoe zit het met het rijcomfort?

Dat is op niveau voor een auto van dit kaliber. De ophanging en dempers staan iets dynamischer afgesteld dan in Franse concurrenten genre Citroën C3 Aircross of Peugeot 2008, en af en toe reageert de Arona droog op oneffenheden. Maar hij verliest zijn comfort nooit uit het oog. De wind- en rolgeluiden mogen wel iets meer gefilterd worden.

Wat verpakt de Arona aan connectiviteit?

Standaard biedt hij een 6,5 duim groot infotainmentscherm, dat uitbreidbaar is naar een touchscreen van 8 duim. De belangrijkste features zijn aanwezig, zoals MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto, en ook je smartphone opladen via inductie behoort tot de mogelijkheden. Op de optielijst noteren we verder nog DAB-digitale radio en een Beats-audiosysteem.

En de veiligheid?

Daar voorzien de Spanjaarden een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, een adaptieve snelheidsregelaar, vermoeidheidswaarschuwing, regen- en lichtsensor en een achteruitrijcamera. Een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, dodehoekwaarschuwing en parkeerhulp staan eveneens op de lijst.

Hoeveel kost de Arona?

Seat zet hem in de catalogus vanaf € 16.090 (Reference). Een aantrekkelijke basisprijs, maar dan kan je alleen kiezen tussen de 1.0 TSI van 95 pk of de 1.6 TDI van 95 pk, beide met manuele vijfbak, in de absolute basisuitvoering. De uitvoering Style (€ 19.180) is een betere keuze, want die ontsluit ook “onze” TSI van 115 pk (€ 20.040) en de DSG-versnellingsbakken, en is iets aantrekkelijker uitgerust. De Spanjaarden houden de optielijst relatief beperkt en correct geprijsd (dodehoek- en veiligheidswaarschuwing voor € 350, navigatie met smartphone-integratie voor € 825, parkeerpakket met camera voor € 750).

Qua verbruik geeft Seat een gemiddelde op van 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 113 g/km. Wij tekenden een gemiddelde op na een week testrijden van 6,8 l/100 km, wat voor een kleine éénliter met drie cilinders binnen de verwachtingen valt.

Besluit?

De Arona is een strategische zet van Seat om nog meer SUV-klanten voor zich te winnen. Een logisch vervolg op de Ateca dus, en een dat loont: de Spanjaarden zetten persoonlijke verkoopsrecords neer. Verder is deze Seat een degelijke crossover die alles goed doet, maar die alleen wat Spaanse sprankel mist. Maar met prijzen die netjes onder die van moederhuis Volkswagen-liggen, zullen maar weinig klanten daar van wakker liggen…