Sinds Seat terug winst maakt en de verkoop terug aantrekt, onder meer dankzij SUV’s, heeft het merk vleugels gekregen. Nu is er zowaar zelfs een beperkte reeks van de Leon Cupra, de Leon Cupra R, die werd voorgesteld op het salon van Frankfurt. Wij gingen voor een testrit in exemplaar “004 of 799”.

Vitaminekuur

Van die 799 exemplaren die Seat van de Leon Cupra R bouwt, krijgen 300 stuks de DSG-automaat met dubbele koppeling en 499 exemplaren een manuele versnellingsbak met zes verzetten. In die exemplaren met drie pedalen stijgt het vermogen van de 2.0 TSI uit de “gewone” Leon Cupra van 300 naar 310 pk. Daardoor zijn die 499 stuks “de krachtigste Seats ooit”.

Gestuurd sperdifferentieel

Alle 799 exemplaren krijgen dan weer een gestuurd sperdifferentieel om het vermogen van de 2.0 TSI efficiënter aan de grond te krijgen. Ze krijgen ook grotere Brembo-remmen (340x30 op de Cupra, 370x32 op de Cupra R). Op de radicalere versie verschijnen er standaard ook 19-duimsvelgen, die optioneel van plakkerig rubber kunnen worden voorzien: Michelin Pilot Sport Cup 2. Het spoor vooraan wordt 32 millimeter breder, achteraan 33 millimeter, het negatieve camber neemt toe van 1,3 naar 2 graden. Vergroten die subtiele wijzigingen het dynamische weggedrag van de Leon Cupra?

Bronzen details

Voor we dat verifiëren kijken we nog eens naar onze Cupra R. De speciale reeks heeft namelijk een specifieke koetswerkkit, met bredere vleugels en dakspoiler uit koolstofvezel. Dan zijn er nog de bronzen details, waar je voor bent of totaal niet van houdt. De wijzingen zijn trouwens niet louter visueel: Seat zegt dat het de Cupra R qua aerodynamica 12,5 procent efficiënter maakt.

Radicaal maar goed opgevoed

De rijhouding aan boord is uitstekend: de kuipzetels zitten goed. De bronzen details duiken ook in het interieur op. Gelukkig is er nog een achterbank aanwezig. Geen extra verstevigingsbalk in de koffer: de radicale, beperkte R-reeks is even veelzijdig in gebruik als de gewone Leon Cupra. Dat merken we ook onderweg: in de “Comfort”-modus is de R bedeesd voor een radicale sportversie. Dankzij de gestuurde dempers is het wegcontact keurig. De motor blijft beheerst klinken, de bedieningsorganen zijn stevig maar niet oncomfortabel.

Uithoudingsvermogen

Een versnelling hoger dan maar? We schakelen naar “Sport” en de Cupra R laat de andere kant van zijn karakter zien: de nieuwe uitlaat knalt en ploft. Een perfect stuk verlaten asfalt voor ons is de ideale gelegenheid om naar de radicale “Cupra”-stand te schakelen. De Seat wordt meteen scherper en responsiever. Wat een uithoudingsvermogen! De 10 extra pk in de 2.0 TSI leggen het bereik van het maximumvermogen 300 tpm hoger: van 5.500- 6.200 tpm tot 5.800-6.500 tpm. Op papier lijkt 10 pk en 300 tpm niet veel, in de praktijk geeft het een totaal andere indruk.

Snedige voortrein

De Leon Cupra R blaakt dus van gezondheid, en samen met de Michelin Pilot Sport Cup 2-banden en het sperdifferentieel tussen de voorwielen toont de Spanjaard zich duivels efficiënt. In de radicale Cupra-rijmodus duikt de neus daardoor naar de apex terwijl je al terug op het gas kunt, en rijg je de bochten naadloos aan elkaar.

Besluit

De wijzigingen die deze beperkte R-versie toevoegt aan de Leon Cupra maken er geen karikatuur van. De explosieve Spanjaard wordt efficiënter en snediger, maar blijft zijn subtiliteit bewaren. Tegelijk verliest hij niets van zijn veelzijdigheid. Jammer dat ze allemaal uitverkocht zijn, en dat er maar vier exemplaren naar Belgische eigenaars gaan. Als het een troost mag zijn: de breakversie, de ST, krijgt eind dit jaar ook een Cupra R.