Zeg niet meer SsangYong, maar KGM! Een naamsverandering die vorig jaar werd doorgevoerd, met een internationalere klank en een nieuw logo. Als je in het bezig bent van een recente SsangYong, kan je zelfs bij een van de merkdealers terecht om alle uiterlijke tekenen van het oude merk te vervangen door KGM-badges. Misschien interessant voor eigenaars van de Torres met verbrandingsmotor, die nog als SsangYong werd gelanceerd, als je niet jaloers wil zijn op de elektrische versie met de KGM-badge...
Design undefined undefined
Avontuurlijke look, maar niet enkel de look
Net als zijn tegenhanger op benzine, krijgt de Torres EVX een bijzonder stoere look, die nog iets meer high-tech oogt dan de versie met verbrandingsmotor. Zijn voorkant doet ietwat denken aan de Jeep Wagoneer S, terwijl de kont niet zou misstaan op een model van Land Rover. Een avontuurlijke look die uitnodigt om buiten de gebaande paden te treden, en gelukkig is dat ook mogelijk dankzij een bodemvrijheid van 169 mm en aan- en afloophoeken van respectievelijk 18,3° en 20,8°.
Je kan er dus echt wel wat mee terreinrijden, in tegenstellig tot het gros van de andere elektrische SUV’s als de Skoda Enyaq en BMW iX3, waarvan de terreincapaciteiten zijn opgeofferd ten gunste van een meer stedelijk design. En dankzij de kleerkastlook van de Torres, die niet alleen modieus oogt, heeft het model ook een royale laadruimte, waarmee het een praktische metgezel wordt op de weg en voor vrijetijdsuitjes. Al moeten we nog zien of de praktijk overeenkomt met de theorie...
Beleving undefined undefined
Alles digitaal
Net als Land Rover of Tesla kiest KGM voor een minimalistisch instrumentarium, waarbij alles bediend wordt via een groot panoramisch scherm dat in twee delen is opgedeeld. Het eerste zit achter het stuur, meet 12,3 inch en toont alle noodzakelijke informatie aan de bestuurder, inclusief het laadniveau, het rijbereik en de gekozen rijmodus.
Het tweede scherm is even groot en staat centraal op het dashboard, en wordt gebruikt voor alles wat het infotainment, de klimaatcontrole en de navigatie betreft. Net als in de Torres op benzine krijgt deze EVX een interface die het ietwat laat afweten qua snelheid of moderniteit. Gelukkig is het scherm wel compatibel met Android Auto en Apple CarPlay, maar je hebt er een kabel voor nodig, want een draadloze verbinding behoort niet tot de mogelijkheden.
Chic en zen
Aan boord geniet je wel van een zensfeer dankzij de kwalitatieve materialen. Merken als Volvo of Land Rover vormen de referentie op dit gebied, maar KGM komt in de buurt, met een interieur dat vrij is van kraakjes en dat goed gedempt is, ook aan 120 km/u op de snelweg. Er is nog steeds een groot aantal plastics aanwezig, maar ze zijn zorgvuldig gekozen, met soms een zachte afwerking en soms een leerachtige textuur, met als kers op de taart stiksels die het geheel een elegante afwerking gevn. Passagiers in de Torres EVX zitten op hun gemak in dit zachte interieur, inclusief de muziekliefhebbers dankzij een hi-fisysteem dat zijn naam waardig is.
Alles behalve krap
Het gevoel van welzijn aan boord wordt versterkt door een royale binnenruimte, zowel vooraan als achterin, en dat ondanks een wielbasis van slechts 2,68 m. Op de achterbank geniet je van een knappe 1.047 mm aan hoofdruimte en 916 mm voor de benen. De rugleuning van de zetels kan ook worden gekanteld, wat voor extra comfort zorgt tijdens lange ritten. Ook de zetels zelf bieden een goed compromis tussen comfort en steun, ook al is de roeping van deze SUV niet om de bochten aan hoge snelheid aaneen te rijgen. De passagiers achterin genieten ook van standaard geïntegreerde rolgordijnen. En zoals hierboven vermeld, onderscheidt de Torres EVX zich met zijn grote koffer, met een volume van 703 liter in de normale configuratie tot wel 1.662 liter met de achterbank neergeklapt. Maar hoewel een dergelijk volume doet vermoeden dat er plaats is voor zeven personen, is dat hier niet het geval. Er zijn ook geen plannen om deze optie later aan te bieden.