Pierre-Benoit Sepulchre

8 MRT 2024

Test: KGM Torres EVX, avontuur zonder risico

Na de Torres met verbrandingsmotor is hier de volledig elektrische EVX. Een SUV van KGM (ex-SsangYong) die op zijn eigen manier voor een revolutie zorgt binnen het segment.

"

De Torres EVX biedt veel waar voor zijn geld. Bovendien is zijn avontuurlijke, futuristische look ook best geslaagd!"

Zeg niet meer SsangYong, maar KGM! Een naamsverandering die vorig jaar werd doorgevoerd, met een internationalere klank en een nieuw logo. Als je in het bezig bent van een recente SsangYong, kan je zelfs bij een van de merkdealers terecht om alle uiterlijke tekenen van het oude merk te vervangen door KGM-badges. Misschien interessant voor eigenaars van de Torres met verbrandingsmotor, die nog als SsangYong werd gelanceerd, als je niet jaloers wil zijn op de elektrische versie met de KGM-badge...

Advertentie
Advertentie

Design

Avontuurlijke look, maar niet enkel de look

Net als zijn tegenhanger op benzine, krijgt de Torres EVX een bijzonder stoere look, die nog iets meer high-tech oogt dan de versie met verbrandingsmotor. Zijn voorkant doet ietwat denken aan de Jeep Wagoneer S, terwijl de kont niet zou misstaan op een model van Land Rover. Een avontuurlijke look die uitnodigt om buiten de gebaande paden te treden, en gelukkig is dat ook mogelijk dankzij een bodemvrijheid van 169 mm en aan- en afloophoeken van respectievelijk 18,3° en 20,8°.

Je kan er dus echt wel wat mee terreinrijden, in tegenstellig tot het gros van de andere elektrische SUV’s als de Skoda Enyaq en BMW iX3, waarvan de terreincapaciteiten zijn opgeofferd ten gunste van een meer stedelijk design. En dankzij de kleerkastlook van de Torres, die niet alleen modieus oogt, heeft het model ook een royale laadruimte, waarmee het een praktische metgezel wordt op de weg en voor vrijetijdsuitjes. Al moeten we nog zien of de praktijk overeenkomt met de theorie...

 

Beleving

Alles digitaal

Net als Land Rover of Tesla kiest KGM voor een minimalistisch instrumentarium, waarbij alles bediend wordt via een groot panoramisch scherm dat in twee delen is opgedeeld. Het eerste zit achter het stuur, meet 12,3 inch en toont alle noodzakelijke informatie aan de bestuurder, inclusief het laadniveau, het rijbereik en de gekozen rijmodus.

Het tweede scherm is even groot en staat centraal op het dashboard, en wordt gebruikt voor alles wat het infotainment, de klimaatcontrole en de navigatie betreft. Net als in de Torres op benzine krijgt deze EVX een interface die het ietwat laat afweten qua snelheid of moderniteit. Gelukkig is het scherm wel compatibel met Android Auto en Apple CarPlay, maar je hebt er een kabel voor nodig, want een draadloze verbinding behoort niet tot de mogelijkheden.

Chic en zen

Aan boord geniet je wel van een zensfeer dankzij de kwalitatieve materialen. Merken als Volvo of Land Rover vormen de referentie op dit gebied, maar KGM komt in de buurt, met een interieur dat vrij is van kraakjes en dat goed gedempt is, ook aan 120 km/u op de snelweg. Er is nog steeds een groot aantal plastics aanwezig, maar ze zijn zorgvuldig gekozen, met soms een zachte afwerking en soms een leerachtige textuur, met als kers op de taart stiksels die het geheel een elegante afwerking gevn. Passagiers in de Torres EVX zitten op hun gemak in dit zachte interieur, inclusief de muziekliefhebbers dankzij een hi-fisysteem dat zijn naam waardig is.

Alles behalve krap

Het gevoel van welzijn aan boord wordt versterkt door een royale binnenruimte, zowel vooraan als achterin, en dat ondanks een wielbasis van slechts 2,68 m. Op de achterbank geniet je van een knappe 1.047 mm aan hoofdruimte en 916 mm voor de benen. De rugleuning van de zetels kan ook worden gekanteld, wat voor extra comfort zorgt tijdens lange ritten. Ook de zetels zelf bieden een goed compromis tussen comfort en steun, ook al is de roeping van deze SUV niet om de bochten aan hoge snelheid aaneen te rijgen. De passagiers achterin genieten ook van standaard geïntegreerde rolgordijnen. En zoals hierboven vermeld, onderscheidt de Torres EVX zich met zijn grote koffer, met een volume van 703 liter in de normale configuratie tot wel 1.662 liter met de achterbank neergeklapt. Maar hoewel een dergelijk volume doet vermoeden dat er plaats is voor zeven personen, is dat hier niet het geval. Er zijn ook geen plannen om deze optie later aan te bieden.

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Bedankt BYD

Laten we duidelijk zijn: neen, de Torres EVX is geen elektrische SUV met vierwielaandrijving. Deze mogelijkheid is voorbehouden aan de pick-upversie van het model, die in 2025 wordt gelanceerd. De SUV die we hier behandelen krijgt een enkele elektromotor van 152,2 kW (207 pk) en 339 Nm, met een 3-in-1-systeem dat zowel de stroomverdeler, de boordlader en de omvormer combineert. De aerodynamica is ook verzorgd om de luchtweerstand te verlagen. Daarmee weet de Torres EVX een autonomie van 462 km te halen volgens de WLTP-cyclus.

De motor wordt gevoed door een LFP-batterij van BYD met een capaciteit van 73,4 kWh. Afhankelijk van het soort laadpaal, kan je de batterij in 37 minuten (van 10 tot 80% aan een snellader) tot 9 uur (0 tot 100% aan een 11 kW-lader) opladen. Ondanks een massa van 2,4 ton haalt de Torres EVX in 8,1 seconden de 100 km/u, met een topsnelheid van 175 km/u.

Goed compromis

De hierboven beschreven aandrijflijn heeft geen enkele moeite om het toch vrij hoge gewicht van de Torres EVX te verplaatsen. Net als bij elke elektrische wagen, is het maximale koppel onmiddellijk beschikbaar, waarmee de SUV levendig voor de dag komt, zonder enige sportieve aspiraties te hebben. Met 20-inch velgen had onze testwagen soms last van een gebrek aan tractie, vooral op het vettige wegdek van de buitenwijken van Istanbul, dat begin maart doorweekt was van de regen. Een gebrek dat vermoedelijk te wijten is aan de zomerbanden van de Koreaanse fabrikant Nexen, maar we hadden nooit het gevoel de controle te verliezen.

Net als de Torres op benzine krijgt deze EVX een heel arsenaal aan veiligheidssystemen mee, die soms de neiging hebben om wat te hard te werken, waarbij elke rit onderbroken werd door allerelei geluidssignalen die we niet tot zwijgen konden brengen. Toch werkt alles goed, inclusief de adaptieve cruisecontrole, die erg handig bleek in het drukke verkeer rond de Turkse grootstad.

Comfort boven alles!

Ben je op zoek naar een elektrische SUV met een explosief karakter, dan ga je beter elders kijken. De Torres EVX geeft duidelijk de voorkeur aan comfort dan aan prestaties. En hoewel je zou kunnen denken dat zijn dempers dynamisch zijn afgesteld, blijkt dat in de prakijk niet echt het geval. Hij blijft wel zeer stabiel als je er de zweep oplegt, met een minimum aan koetswerkrol, maar je mag je niet achter het stuur van een Porsche Macan wanen, vooral omdat het stuur niet al te communicatief is. Gelukkig draagt het gebalanceerde chassis van deze Koreaanse SUV bij aan een veilig weggedrag, geholpen door een vrij precieze voortrein. Het is in ieder geval genoeg om de meeste bestuurders tevreden te stellen, vooral omdat je met het steeds drukker wordende verkeer maar weinig de gelegenheid zal hebben om hem tot het uiterste te drijven...

 

Prijs

Prijs KGM Torres EVX 2024

De instapversie van de KGM Torres EVX zal in België worden aangeboden voor net iets minder dan 40.000 euro, waarmee het model geniet van de Vlaamse premie voor elektrische wagens. Voor deze prijs heb je 10 jaar garantie op de batterij (of 1 miljoen kilometer), maar ook een zeer correcte uitrusting met onder meer 18-inch velgen, een twintigtail rijhulpsystemen, een achteruitrijcamera en zelfs een 360°-camerasysteem. Voor deze prijs en met deze uitrusting biedt de Torres een prijs/kwaliteitverhouding die zijn rivalen doet blozen, vooral omdat zijn avontuurlijke design ook in de smaak valt.

Verdict

Ben je op zoek naar een ruime en comfortabele volledig elektrische SUV met correcte dynamische prestaties, dan is de Torres EVX zonder twijfel het overwegen waard!

Advertentie
Advertentie