Deze Duitse SUV heeft altijd al een Amerikaans randje gehad. Sinds zijn geboorte in 1997 (toen heette het model nog ML) is de GLE dan ook altijd geproduceerd in de Verenigde Staten, in de Tuscaloosa-fabriek in Alabama. Vandaag zit het model aan zijn 4e generatie, die in 2018 werd gelanceerd en lichtjes werd gefacelift voor modeljaar 2023. Naast de versies met verbrandingsmotor (op benzine of diesel) zijn er ook verschillende plug-inhybrides te krijgen, die we nu behandelen.
Gewoon of Coupé?
Voor deze nieuwste generatie heeft Mercedes de hoeken afgerond: de GLE heeft rondere lijnen gekregen. De Coupé onderscheidt zich met een schuin aflopend dak, die hem dynamischer doet ogen, op dezelfde manier als de BMW X6. Ondanks zijn aflopende achterzijde heeft de GLE Coupé een iets grotere koffer (+ 20 liter) onder de hoedeplank, toch met de achterbank rechtop. Maar bij de Coupé ontbreekt de verschuifbare achterbank. Als plug-inhybride is geen enkele GLE trouwens beschikbaar op 7-zitter, een optie die je wel kan krijgen op de GLE met verbrandingsmotor (behalve op de AMG GLE 63 S 4Matic+ en de Coupé).
Beter geconnecteerd
Als je voorin gaat zitten, merk je onmiddellijk het grote digitale schermpaneel op de de helft van het dashboard inneemt. Deze twee displays van 12,3 inch zijn volledig te personaliseren. De GLE heeft ook een enorm head-up display (45x15 cm) dat voor de ogen van de bestuurder ‘zweeft’ op de voorruit. Bij zijn lancering kreeg de GLE ook het MBUX-multimediasysteem (Mercedes-Benz User Experience), met onder meer een uitgewerkte stemherkenning die natuurlijke commando’s verstaat van de inzittenden. Deze stembediening werd nog wat verbeterd voor de facelift van 2023, met nu ook over-the-air-updates. Ook de verbinding met Apple CarPlay en Android Auto werkt nu draadloos. De GPS beschikt daarnaast over een augmented reality-functie, waarbij de virtuele elementen worden geprojecteerd op het beeld van de camera vooraan, bijvoorbeeld in de vorm van pijlen die de richting van de navigatie aangeven, of door de huisnummers te weergeven. Handig, vooral in de stad.
Chic en ruim
Vooraan zitten de passagiers erg goed, met veel ruimte. De aankleding is verzorgd en de sfeer is erg chic, alhoewel er enkele plastics te zien zijn die niet thuishoren in deze klasse. Nu goed, ook op de tweede zitrij is de been- en schouderruimte erg goed voor elkaar, beter zelfs dan bij concurrent BMW X5. Maar de middelste passagier op de achterbank moet wel rekening houden met een vrij harde rugleuning. De GLE SUV (en dus niet de Coupé) krijgt een (elektrisch) verschuifbare en kantelbare achterbank. Maar beide koetswerkvormen zijn als hybride niet te krijgen met twee extra zitjes in de koffer, omdat de batterij de nodige ruimte onder de vloer wegneemt. Jammer. Vergeleken met de versies met verbrandingsmotor, verliezen deze plug-inhybrides trouwens zo’n 140 liter aan kofferruimte.
Plug-inhybride op benzine of diesel
Naast de versies met enkel een verbrandingsmotor, kan je de GLE en GLE Coupé in twee plug-inhybride varianten krijgen: een diesel (350 de 4Matic, 2 liter-viercilinder, 333 pk gecombineerd) en eentje op benzine (400 e 4Matic, 2 liter-viercilinder, 381 pk gecombineerd). In beide gevallen levert de elektromotor 136 pk/440 Nm en is hij ook alleen in staat om vlot mee te komen met het verkeer.
De elektromotor wordt gevoed door een zeer grote batterij (31,2 kWh) die in theorie 89 tot 106 km elektrisch rijbereik garandeert. In de praktijk haalden we gemiddeld 70 km met een volle batterij op een gevarieerd parcours (stad, grote baan en een beetje snelweg) op het ritme van het verkeer en zonder speciaal op te letten. De batterij kan aan 11 kW bijladen aan een AC-laadpaal (iets minder dan 3 uur laadtijd) maar kan ook (optioneel) aan een snellader op gelijkstroom worden aangesloten (tot 60 kW) om volledig op te laden in ongeveer 30 minuten.
Onderweg geeft de GLE voorrang aan comfort boven dynamiek. De SUV beschikt ook over Airmatic-luchtvering (optioneel op de goedkopere uitrustingsniveaus) die de passagiers op een vliegend tapijt legt. Alle motorisaties hebben vierwielaandrijving en de wegligging is overwegend efficiënt en stabiel, maar niet erg scherp. De meesturende achterwielen zouden voor wat extra dynamiek kunnen zorgen, maar Mercedes heeft ervoor gekozen om de nadruk te leggen op een soepel rijgedrag in plaats van op sportiviteit. Een goede keuze.
Prijs Mercedes GLE en GLE Coupé hybride
Zoals je wel had verwacht, is een plug-inhybride SUV die zo chic en hoogtechnologisch is, ook erg duur: van 91.839 tot 103.576 euro exclusief opties. Voeg daar nog eens 3.000 euro aan toe voor de Coupé met een vergelijkbare uitrusting (de Coupé wordt pas aangeboden als AMG Line). Maar het is niet zeker dat deze grote SUV’s op lange termijn erg gewild zullen blijven op de markt, omdat ze het middelpunt vormen van kritiek en ook erg duur zijn in gebruik (belastingen, brandstofverbruik, snellere slijtage). Bovendien wordt de fiscale aftrekbaarheid voor zelfstandigen afgebouwd voor plug-inhybrides tot nul procent tegen 2028...
Ons verdict
Net als zijn rivalen BMW X5 en X6, schittert de Mercedes GLE hybride met zijn comfort en zijn luxueuze uitrusting. Het hybride aanbod van Mercedes omvat helaas geen ‘edele’ zescilinder, maar je kan hem wel als diesel krijgen, die zuiniger is op lange afstanden met een lege batterij (zo’n 8 l/100 km in dit geval).