De verwantschap met de S-Klasse is duidelijker dan ooit. De S-Klasse staat voor luxe en comfort, wat in de coupé een extra dosis sportiviteit krijgt. Visueel is dat heel duidelijk. Het gebrek aan achterdeuren, de nieuwe kont en het dreigende radiatorrooster geven dit model een eigen persoonlijkheid. De S-Klasse Coupé is sportiever en lichter dan de ietwat lomp gelijnde CL. De nieuwkomer is trouwens iets compacter en lager dan zijn voorganger.

Een jacht

Hij is kleiner, maar laten we wel wezen: met een lengte van meer dan 5 meter en een breedte van 1,9 meter is de S-Klasse Coupé geen ideale stadswagen. De deur biedt toegang tot een interieur dat tot in de puntjes verzorgd is. Het zachte leder, de chromen inzetstukken, de grote multimediaschermen: de afwerking is echt hallucinant.  

Comfort voor vier?

Plaats voor de voorste inzittenden is er in overvloed. Ze kunnen genieten van de nieuwste gadgets uit de S-Klasse zoals de masserende zetels volgens het hot-stoneprincipe. De AMG-kit van ons testexemplaar maakt het interieur donkerder en zorgt voor een sportieve noot. De bestuurder zit vrij hoog, zoals in een gezinswagen. Deze S-Klasse Coupé mag dan een corpulente auto zijn, achterin is hij niet zo ruim: de toegang is onhandig en de sfeer mag dan verfijnd zijn, de ruimte is beperkt.

Fijne attenties

Terug naar de plaatsen voorin. Wat een S-Klasse (ook de Coupé) zo aangenaam maakt, zijn de ontelbare details die het leven vergemakkelijken. Het grote gps-scherm, de Burmester-stereo, het parfum, de gescheiden verwarming voor interieur en vloer en vooral de automatische piloot in files. Zelfs in nog hogere categorieën (ja, die bestaan) vind je niet zo’n gesofisticeerde uitrusting. 

Grommende motor

Er staat ook een AMG-versie in de catalogus maar wij stelden ons tevreden met de ‘basisversie’ S500. Er valt niet over te klagen, want de 4,7 liter V8 die onder de motorkap gromt, levert 455 pk en een koppel van 700 Nm. En ‘grommen’ is het juiste woord. Na de start laat de S-Klasse Coupé zijn hese stem horen voor de hele buurt. Hiermee weet deze S-Klasse zich duidelijk te onderscheiden.

4MATIC … of niets

In eerste instantie is de Coupé alleen beschikbaar met 4MATIC-vierwielaandrijving. Helaas is die niet te combineren met de Curve Tilting-functie, die het koetswerk doet buigen in een bocht zoals een motorrijder of een skiër. Heel specifiek voor dit model. Nog een toegeving: de Magic Body Control die de weg scant en anticipeert op putten door de ophanging aan te passen, is niet beschikbaar met de 4MATIC.

Niet zo erg

Maar zelfs zonder die bijzondere ophanging toont de S-Klasse Coupé een soeverein weggedrag dat imperfecties vlot wegwerkt. Dwarsnaden op de snelweg voel je nog, maar voor de rest betwijfel je of je wel echt over asfalt rijdt. Belgisch asfalt dan nog. De motor is zo explosief als dynamiet maar de auto blijft zich altijd sereen gedragen. De vierwielaandrijving waakt over je veiligheid.

Een Coupé

Met zo’n explosieve motor is het natuurlijk verleidelijk om snelle tijden na te streven in de bochten, maar dat idee laat je snel varen. Bij de eerste stop herinnert de S-Klasse Coupé aan zijn gewicht. De inertie is aanzienlijk en de huidige technologie kan zelfs in bochten de wetten van de fysica niet overtreffen. De S-Klasse Coupé is niet de ultieme sportwagen. Maar wat dan nog? Soepel en relatief bochten nemen is een plezier, terwijl je geniet van de acceleraties en het leuke gegrom van de V8. Plezier beleef je zeker. De automaat met zeven versnellingen reageert soms niet snel genoeg, maar dat wordt ruim gecompenseerd door de onuitputtelijke motor.

Een S-Klasse

Een S-Klasse (zelfs de coupéversie) door elkaar schudden heeft iets ongepasts. We nemen weer een rustiger tempo aan en laten ons verwennen door de ophanging, geluidsinstallatie en massage. De S-Klasse Coupé is meesterlijk. Files? Dan rijdt hij vanzelf. Parkeren? Een reeks camera’s maken het gemakkelijk, ondanks de lengte. Lange reizen? Daar zul je van genieten. Een kleine tip: er zijn wel genoeg bergruimtes in het interieur maar de kofferruimte stelt wat teleur, zeker als je kiest voor de optionele koelkast waarmee je enkele flessen champagne tussen de achterste passagiers schuift. Maar geen paniek: jouw golfclubs passen in de koffer.

Prijs

Mooi speelgoed is duur: 130.922 euro. En daar moet je nog de onvermijdelijke opties bijtellen. Op onze testwagen liep de rekening op tot 167.750 euro. Dat lijkt onredelijk … Maar kijk even wat Aston Martin en Bentley factureren voor hun DB9 en Continental GT. In de luxewereld is Mercedes bijna een lagekostenmerk. Hoe dan ook blijven de opties duur.

Het verbruik is zeker niet dramatisch. Wij haalden een gemiddelde van 11,5 l/100 km, zonder ons in te houden. Een knap resultaat.

Conclusie

De GT is terug in zijn meest edele vorm. Dit is een authentieke GT die met sprekend gemak kilometers aflegt in een weelderig comfort, terwijl de passagiers genieten van pittige acceleraties en een beresterke motor met hese stem. Er bestaan sportievere en meer wendbare modellen, maar de combinatie in deze S-Klasse behoort tot de top. Dit is geen S-Klasse zonder achterdeuren maar een model met een eigen persoonlijkheid. Misschien is dat wel zijn grootste troef.