BMW heeft de gewoonte om zijn M-modellen gaandeweg te verbeteren. Neem nu de M4. Die moest bij zijn debuut in 2014 zoeken naar de juiste balans tussen zijn explosieve zes-in-lijn turbo en de rijeigenschappen die zo kenmerkend waren voor de BMW M3 die eraan voorafging.
Dat wisten ze in München met enkele tussentijdse updates goed te krijgen. Eerst in de vorm van de M4 Competition, later in de nog radicalere M4 CS. Hoewel de populaire BMW M2 al van in het begin goed zat, krijgt hij nu toch een Competition-behandeling. Benieuwd of BMW erin slaagt zijn kleinste M ook naar een hoger niveau te tillen.
De tekentafel
Maar eerst even een rondje langs de buitenkant. Een ‘oude’ M2 van deze nieuwe M2 Competition onderscheiden is immers geen eenvoudige opgave. Het zit ‘m in de details, zoals een anders getekende voorbumper en een verbreed niervormig radiatorrooster. Functionele wijzigingen overigens: de vernieuwde koeling werd immers overgenomen van de M4 Competition, zodat de luchtstroom moest worden aangepast.
Verder zitten de verschillen niet alleen in nieuwe koetswerkkleuren en nieuwe optionele 19-duimsvelgen. De zijspiegels nemen het ontwerp over van die van de grotere M4, en glanzend zwarte accenten rond de nieren vooraan en de kieuwen op de flanken zetten het verschil in de zwarte verf. Idem voor de sportuitlaat met vier uitlaatpijpen: ook die zijn voorzien van een laagje zwart.
In het interieur zien we nieuwe optionele sportzetels verschijnen en voorziet BMW wat extra kleur, waaronder een startknop die voortaan rood ziet. De opmerkelijkste wijziging vinden we terug op de middenconsole: geen ‘Sport’- en ‘Comfort’-knoppen meer, maar afzonderlijk instelbare parameters voor gasrespons, stuurgewicht en – als je voor de M DKG-versnellingsbak met dubbele koppeling kiest – schakeltijden. Net als in de grotere M4 dus. Je persoonlijke voorkeuren voor de parameters spreek je aan met de ‘M1’- en ‘M2’-knoppen op het stuur.
De testbank
Het grootste verschil met de ‘oude’ BMW M2 bevindt zich onder de motorkap. De nieuwe emissienormen hebben ervoor gezorgd dat BMW de bestaande 3.0 zes-in-lijn uitrangeerde. Die deelde zijn basis met de zescilinder uit de M240i maar nam al heel wat componenten over van de M4. Nu komt de basis integraal uit de M4, en doet deze M2 Competition het niet met één maar met twee turbo’s.
Resultaat: een stevige stijging van het vermogen: geen 370 maar 410 pk en geen 500 maar 550 Nm. In combinatie met de manuele versnellingsbak van ons testmodel – uiteraard is er ook een M DKG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten – lanceert die biturbo de M2 Competition naar 100 km/u in 4,4 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd naar 280 km/u.
De motortransplantatie doet wonderen, al was het vorige blok absoluut verre van een misser. De M2 Competition accelereert gewillig, in alle toerentallen. Meer zelfs: door zijn enthousiasme is het alleen de begrenzer die hem tegenhoudt, terwijl hij het vooral in het middengebied exuberant uitzingt. Wat kunstmatiger misschien, maar het beste bevindt zich in deze BMW hoger in de toeren. Schakelen doet de manuele zesbak met de juiste dosis haar op de tanden.
Aan het chassis werd amper iets gewijzigd. BMW monteerde een verstevigingsbalk in het motorcompartiment, die het uiteraard ook bij de M4 haalde. Die maakt de voorkant stijver en moet een preciezer stuurgedrag opleveren. De stuurafstelling en de werking van de stabiliteitscontrole werden ook bijgevijld. Het gaat om nuances, maar de M2 Competition houdt van precisie bij het insturen en laat je geleidelijker weten dat de achterkant zijn gripgrenzen bereikt.
De rijpolitie
De basis van de BMW M2 Competition is al een dagje ouder, dus state-of-the-art rijhulp hoef je niet te verwachten. Toch voorziet BMW een aanrijdingswaarschuwing met voetgangerherkenning, rijstrookhulp en verkeersbordherkenning. Cruise control is eveneens voorzien, een achteruitrijcamera en parkeerhulp staan in de optielijst.
De gadgets
Op vlak van infotainment pakt de M2 Competition competitief uit. Uitgebreide navigatie is standaard, digitale radio, een uitgebreide audio-installatie, Apple CarPlay en inductieladen staan in de optielijst.
De rekening
De BMW M2 Competition krijgt een prijskaartje mee van € 64.950. Dat is zowat € 5.000 meer dan de M2 die hij vervangt, maar je krijgt er wel een auto met een ander karakter voor in de plaats. Bovendien blijf je nog € 20.000 onder de basisprijs van een grotere M4.
Het verbruik is een ander paar mouwen: BMW geeft een gemiddelde van 10 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 227 g/km. In de praktijk zijn stevige dubbele cijfers zeker geen uitzondering.
Het verdict
De BMW M2 Competition is meer dan een M2 met een aangescherpte motor. Hij doet nu meer dan ooit een beroep op onderdelen van de grotere en nog steeds krachtigere M4. Maar de motortransplantatie werpt zijn vruchten af. BMW heeft opnieuw geleerd uit de ervaring van de eerste productiejaren, waardoor deze M2 Competition de beste M2 is. En meer dan ooit een mini-M4.