20190806150710p90343228highres.jpg

De originele BMW 8-Reeks uit de jaren 90 was een echt nichemodel. De luxueuze grand tourer bestond alleen als coupé, en moest het zonder M-model doen – al probeerde de 850 CSi die rol wel deels over te nemen. Niets van dat alles vandaag: de 8-Reeks krijgt een volwaardig gamma, met coupé, cabriolet, vierdeurscoupé en heuse M-afgeleiden.

20190806150718p90343251highres.jpg

20190806150709p90343221highres.jpg
20190806150719p90343252highres.jpg

De tekentafel

De verwantschap met de gesloten versie steekt deze 8-Reeks Cabrio niet onder stoelen of banken: hij houdt er een gelijke lengte op na (4,84 meter) en hanteert dezelfde designtaal: het brede niervormige radiatorrooster, de breed uitlopende koplampen en de hoge achtersteven met nauwe achterlichten. Het M-sportpakket is natuurlijk standaard op deze M850i, en accentueert de bumpers en luchtgeleiders nog meer.

Geen stalen wegklapdak voor deze 8-Reeks Cabrio – dat gebeurt bij dit kaliber van auto’s trouwens zelden – maar een stoffen kap die in 15 seconden opent en sluit. Dat kun je al rijdend tot 50 km/u. BMW heeft er een erezaak van gemaakt om het extra gewicht om de mindere stijfheid te compenseren te beperken, al neemt dat niet weg dat de M850i Cabrio nog vlot twee ton in de schaal werpt.

Het interieur komt linea recta uit de Coupé, en maakt dus gebruik van hetzelfde hightech barokke dashboard en instrumentenpaneel. De kwaliteitsindruk, afwerkingskwaliteit en materialen zijn prima, maar staan eerder op hetzelfde (hoge) niveau als de 5-Reeks en X5 dan op het niveau van een echt vlaggenschip. De plaatsen vooraan zijn royaal, die achteraan vooral qua beenruimte te krap bemeten en dan nog eens lastig toegankelijk met traag schuivende stoelen. Je gebruikt de achterbank dus beter als extra bagageruimte, temeer omdat er in de koffer 70 liter minder bagage past dan in de Coupé: 350 liter in plaats van 420 liter.

20190806150708p90343212highres.jpg
20190806150721p90343264highres.jpg

20190806150721p90343262highres.jpg
20190806150709p90343214highres.jpg

De testbank

Wie bruut geweld onder de motorkap verwacht, krijgt dat ook. De 4,4 liter grote V8 met twee turbo’s produceert maar liefst 530 pk en 750 Nm. En dan hebben we het nog niet over de M8, met 600 pk (en zelfs 625 pk als M8 Competition)… In combinatie met de achttrapsautomaat en de xDrive-vierwielaandrijving sprint deze BMW M850i Cabrio vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,9 seconden. Sneller dan goed voor je is, dus. Aan de soundtrack mag dan wel gewerkt zijn, die is de moeite, zeker met de kap naar beneden.

De M850i krijgt de nodige chassistovenarij. De xDrive-vierwielaandrijving verkiest de achteras, waardoor de BMW je gedecideerd in de bocht duwt. Een differentieel tussen de achterwielen, meesturende achterwielen en (optionele) actieve antirolstangen zorgen ervoor dat deze 8-Reeks efficiënt en precies stuurt zonder een krimp te geven, en zelfs kleiner gaat aanvoelen dan hij is. In die mate dat je snel overmoedig kunt worden en bijna zou vergeten dat de limieten van dit soort auto’s vaak verder liggen dan die van de chauffeur.

Luchtvering heeft ook de 8-Reeks Cabrio niet, waardoor hij bij een rustigere rijstijl of het betere flaneerwerk al eens wat stugger wil reageren dan je zou verwachten bij dit formaat van auto. Adaptieve dempers zijn dan weer wel standaard. De wind- en geluidsisolatie is ook met de kap naar beneden meer dan behoorlijk. Het karakter van grote, snelle, dakloze tourer staat hem dan ook beter dan dat van hardcore sportieveling.

20190806150711p90343240highres.jpg

De rijpolitie

Hier blijft BMW trouw aan zijn klassiekers: de 8-Reeks Cabrio krijgt standaard een head-updisplay en een cruise control, met aanrijdingswaarschuwing en noodremhulp. Uitbreiden kan uiteraard mits je bijbetaalt in de optielijst. Dan komen er een adaptieve cruise control met filehulp bij, rijstrookhulp, uitgebreide verkeersbordherkenning, uitgebreide parkeerhulp, nachtzicht en parkeerhulp die de laatste 50 afgelegde meters onthoudt en die zelfstandig in omgekeerde richting kan afleggen.

De gadgets

Ook hier de nodige klassiekers, aangevuld met enkele nieuwigheden. De virtuele assistent die je aanspreekt met “Hey BMW” is standaard, net als navigatie, optioneel is er een digitale sleutel waarmee je de status van je auto vanop afstand checkt, uitgebreide navigatie met informatie over parkeerplaatsen, tv-functie, digitale radio, enzovoort.

20190806150714p90343247highres.jpg

De rekening

De BMW 8-Reeks Cabrio is zowat € 8.000 duurder dan de gesloten versie. Voor de M850i komt de rekening daardoor op € 138.150. Ga je volledig voor luxe, comfort en exclusiviteit, dan loopt die totaalfactuur natuurlijk nog stevig op, richting € 160.000 en meer. Dan zit je in het prijsbereik van zijn rechtstreekse concurrent bij de Duitse premiummerken, de Mercedes S-Klasse Cabrio, die vanaf € 151.855 begint. Het verbruik tot slot? BMW geeft 10 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 229 g/km. Wij klokten met redelijk wat snelwegkilometers af op 11,4 l/100 km.

20190806150720p90343261highres.jpg

Het verdict

De BMW 8-Reeks Cabrio is in alle opzichten de dakloze variant van de 8-Reeks: een geslaagde grand tourer om comfortabel en soepel kilometers mee te vreten. De M850i xDrive is een bloedsnelle en hyperefficiënte machine, maar een met een stevig prijskaartje…

20190806150712p90343241highres.jpg